Introductie
Deze praktische cursus is speciaal ontwikkeld voor (kinder)fysiotherapeuten, (kinder)ergotherapeuten, (kinder- en pre)logopedisten, psychologen, orthopedagogen, ondersteunend orthopedagogisch medewerkers, maatschappelijk werkers, speltherapeuten, kinderartsen en onderwijzers in het speciaal onderwijs.
Om deze cursus te kunnen volgen is het handig om al over enige kennis van de sensorische informatieverwerking te beschikken.
Omschrijving
Floortime leert je op een andere manier te werken met jonge kinderen die autisme of een ontwikkelingsachterstand hebben. Met dit ontwikkelingsgerichte model ga je activiteiten gebruiken als middel tot interactie. Hierbij pas je spel en aandacht aan op het emotionele ontwikkelingsniveau van het kind. Dé manier om deze doelgroep beter te begeleiden!
Opleidingskenmerk(en)
Trainingen
Leerplan
Tijdens deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
- De theoretische achtergrond van Floortime
- Floortime-technieken
- Multidisciplinaire kijk op kinderen
- Sensorische informatieverwerking
- Floortime en communicatie
- Supervisie
Leerdoel(en)
Uiteraard is het uiteindelijk de bedoeling dat je de verworven kennis en vaardigheden kunt implementeren in je eigen beroepspraktijk. Daarom wordt er gebruikgemaakt van interactieve werkvormen, casuïstiek en filmfragmenten. Deze cursus onderscheidt zich van andere cursussen door de praktische oefeningen waarin je vrijwel onbeperkt met de Floortime-principes kunt oefenen.
De cursus heeft een totale studiebelasting van 32 uur, waarvan 24 contacturen en 8 uur zelfstudie. Het minimumaantal deelnemers is 12, het maximum 15.
Diploma uitreiking
Na een actieve deelname aan de cursus en bij 100% aanwezigheid ontvang je het certificaat en worden je punten bijgeschreven.