Introductie
In deze HBO-minor leer je een bijdrage leveren aan de communicatiestrategie van grote (overheids)organisaties. Starten kan iedere dag, schrijf je nu in!
Omschrijving
Wil jij als communicatieprofessional een bijdrage leveren aan de communicatiestrategie van grote organisaties en overheidsinstanties? Zelf de bijbehorende mediastrategie kunnen uitwerken? Kies dan voor de HBO-minor Corporate en overheidscommunicatie. In acht maanden doe je alle benodigde kennis op.
Na afronding van deze minor ben je een sterke gesprekspartner. Je kunt grote (overheids)organisaties adviseren over communicatiegerelateerde onderwerpen, zoals reputatiemanagement en het opstellen van een contentstrategie. Bovendien ben je thuis in data-analytics waardoor je data kunt inzetten om de media- en contentstrategie te onderbouwen.
Deze opleiding is sterk praktijkgericht. Je past het geleerde direct toe in je werk en andersom. Dit zorgt voor een optimale verbinding tussen theorie en praktijk.
Baanperspectief
Deze minor is bestemd voor communicatieprofessionals die zich willen specialiseren in communicatie- en mediastrategieën voor grote (overheids)organisaties. Bijvoorbeeld omdat je als mediaconsultant aan de slag wilt of omdat je toe bent aan meer verantwoordelijkheid.
Beschrijving
Je volgt in deze minor zes modules. In de laatste module komt de opgedane kennis op geïntegreerde wijze samen en pas je deze toe in een praktische context.
- Mediastrategie
- Identiteit en imago
- Contentmarketing
- Media consultancy
- Data analytics en marketingcommunicatie
- Praktijkintegratie Verdieping corporate en overheidscommunicatie
Mediastrategie
In de module Mediastrategie leer je om een mediastrategie te schrijven, beoordelen, en effectief uit te voeren binnen het gestelde marketingcommunicatieplan.
Identiteit en imago
In deze module verwerf je conceptuele vaardigheden met betrekking tot het analyseren van de begrippen identiteit en imago, waardoor je enerzijds adviezen kunt geven in reputatiemanagement van een organisatie en anderzijds een basis van een gewenst imago kunt creëren. Je kunt hierdoor optreden als gesprekspartner van opdrachtgevers ten aanzien van communicatiegerichte werkzaamheden.
Contentmarketing
Om een publiek te vinden en te binden aan een organisatie is aansprekende, voor de klant relevante mediacontent steeds belangrijker. In deze module maak je kennis met contentmarketing. Je leert niet alleen de verschillende vormen en toepassingsgebieden kennen, maar gaat ook zelf aan de slag met het maken van relevante content.
Media consultancy
In deze module verdiep je je in adviesvaardigheden binnen het beroepenveld. Onderwerpen die aan bod komen zijn: de rol van een mediaconsultant, contractering, het opstellen van een contentstrategie, het inzetten van communicatiekanalen en de implementatie.
Data analytics en marketingcommunicatie
In deze module leer je om op basis van de customer journey relevante data te verzamelen. Ook het analyseren en duiden van deze data komt uitgebreid aan bod. Bovendien leer je je inzichten op een aantrekkelijke manier presenteren aan stakeholders.
Praktijkintegratie Verdieping corporate en overheidscommunicatie
In de praktijkintegratie-module pas je de opgedane theorie toe in een praktijkopdracht.
Alle benodigde vakliteratuur is inbegrepen bij het collegegeld. Je hoeft zelf geen boeken meer aan te schaffen en hebt meteen alle in huis om van je opleiding een succes te maken.
Toelating
De modules in deze minor zijn afkomstig uit het laatste jaar van een HBO-bacheloropleiding. We gaan er dan ook van uit dat je beschikt over gevorderd HBO- werk- en denkniveau.
De volgende voorkennis is gewenst:
- Enige kennis van de laatste ontwikkelingen in multimedia.
- Enige kennis van het communicatieplan.
- Basiskennis van en ervaring met bedrijfscommunicatie op tactisch niveau.
- Kennis van storytelling en social media.