Introductie
De cursus Houder administratiekantoor biedt specialistische kennis op het gebied van moderne bedrijfsadministratie, boekhouden en loonadministratie.
Omschrijving
Veel (startende) ondernemers zijn kundig op hun eigen vakgebied, maar hebben te weinig tijd of kennis om hun administratie te voeren. Dit deel van de bedrijfsvoering besteden ze uit aan een specialist. Na de cursus Houder administratiekantoor, ben jíj die specialist! Deze opleiding biedt specialistische kennis op het gebied van loonadministratie, sociale wetgeving, arbeidsrecht, belastingwetgeving en computerboekhouden. Na de cursus ben je klaar om een eigen administratiekantoor te beginnen. Je helpt bedrijven bij het uitvoeren van de bedrijfsadministratie, maar ook bij het adviseren op financieel, economisch en fiscaal gebied.
De getoonde kosten zijn exclusief externe examenkosten.
Baanperspectief
De cursus Houder administratiekantoor is voor iedereen die vakkennis bezit op het niveau van Praktijkdiploma Boekhouden en meer kennis wil opdoen op het gebied van bedrijfsadministratie. Deze cursus is een perfecte voorbereiding om een eigen administratiekantoor te starten. Je kunt meteen aan de slag als adviseur op financieel, economisch en fiscaal gebied.
Beschrijving
Tijdens de cursus Houder administratiekantoor doe je alle benodigde kennis en vaardigheden op die een loonadministrateur moet bezitten. Denk hierbij aan basiskennis over boekhouden, loonheffingen, de belangrijkste basisbeginselen van het Nederlandse recht en het arbeidsprocesrecht. Ook leer je meer over personeelsbeleid en belastingwetgeving. Deze cursus bereidt je perfect voor om een eigen administratiekantoor te beginnen.
De cursus Houder administratiekantoor bestaat uit vijf verschillende onderdelen.
Basiskennis Boekhouden
Tijdens het onderdeel Boekhouden worden de belangrijkste boekhoudkundige principes behandeld. Je leert alles over het maken van balansen, grootboekrekeningen, bedrijfsresultaat en belastingen. Verder krijg je kennis over inkoop, verkoop en vreemd vermogen. Uiteindelijk ben je in staat om een eenvoudige boekhouding te verzorgen.
Loonheffingen
In het onderdeel Loonheffingen niveau 4 leer je een goede loonadministratie opzetten en loonberekeningen maken. Ook krijg je kennis over alles wat nodig is om aangifte loonheffingen te kunnen doen, waarbij je rekening houdt met heffingskortingen, eindheffingen en afdrachtverminderingen. Verder krijg je inzicht in naheffingsaanslagen en de bezwaarprocedure die je moet doorlopen als je het niet eens bent met een naheffing.
Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Het deel Arbeidsrecht en sociale zekerheid niveau 4 geeft je inzicht in de basisbeginselen van het Nederlandse recht en het arbeidsprocesrecht. Je leert waarop je moet letten als je een arbeidsovereenkomst met een werknemer aangaat of juist beëindigt. Verder krijg je meer kennis over een aantal relevante wetten, onder meer op het gebied van arbeidsomstandigheden, arbeidstijden, gelijke behandeling en pensioenen. Ook leer je de sociale verzekeringswetten kennen en vaststellen of iemand in een specifieke situatie recht heeft op een uitkering. Ten slotte kun je de hoogte van verschillende uitkeringen berekenen.
Personeel, organisatie en communicatie
In het deel Personeel, organisatie en communicatie niveau 4 wordt ruimschoots aandacht besteed aan de basisbeginselen van HRM (human resource management), de belangrijkste personeelsinstrumenten, organisatie en arbeid, automatisering, marketing, communicatie en conflicthantering. Voor al deze vakgebieden geldt dat je na afloop van dit onderdeel op de hoogte bent van alle hoofdlijnen en dat je de belangrijkste beginselen kunt toepassen tijdens dagelijkse werkzaamheden
Belastingwetgeving
Tijdens het onderdeel Belastingwetgeving niveau 5, krijg je een inleiding in het belastingrecht. De zaken die aan bod komen zijn: aanslagbelastingen, aangiftebelastingen, bezwaar en beroep en heffings- en invorderingsrente.
Al het benodigde lesmateriaal is inbegrepen. Je hoeft zelf geen boeken meer aan te schaffen.
Het onderdeel BKL bevat wetgeving die periodiek herzien wordt. Daarin volgen wij de cyclus van de Nederlandse Associatie voor Examinering: wetswijzigingen worden 6 maanden na aankondiging in de Associatie-examens verwerkt. Dit houdt in dat ieder jaar de wetswijzigingen die 1 januari zijn ingegaan vanaf 1 juli in de Associatie-examens worden verwerkt. De wetswijzigingen per 1 juli worden vervolgens ook weer 6 maanden later, dus vanaf 1 januari, geëxamineerd. Om de wetswijzigingen van 1 januari (examenperiode vanaf 1 juli) correct in je lesmateriaal door te voeren, en je daarmee altijd up–to-date lesmateriaal te sturen dat perfect aansluit op de examens, houden we in de periode 1 mei t/m 1 juli een onderhoudsronde. Het is in die periode wel mogelijk om je in te schrijven voor de opleiding, maar je dient er rekening mee te houden dat je pas vanaf 1 juli kunt starten met modules Loonheffingen niveau 3 en Arbeidsrecht en sociale zekerheid niveau 3.
Toelating
Voor deze cursus gelden geen specifieke vooropleidingseisen. Wel is MBO 4-denkniveau gewenst.