Introductie
Deze Masterclass is geschikt voor beleidsadviseurs, bestuurders en managers die zich bezighouden met armoede- en schuldenbestrijding in hun gemeente.
Omschrijving
In de Virtual Classroom wordt de klasruimte digitaal nagebootst en volg je live les via de computer. De lessen zijn klassikaal en interactief, waardoor de les niet heel anders is dan normaal. Je kunt tijdens de les direct vragen stellen aan de docent, werken aan opdrachten en discussiëren met medestudenten. Op deze manier kun je veilig vanuit huis studeren. Het enige dat je nodig hebt is een werkende internetverbinding. Je ontvangt duidelijke instructies over het inloggen en het gebruik en er is technische ondersteuning mochten er problemen zijn.
In Nederland ervaren jaarlijks zo'n 1 miljoen mensen armoede. Het beleid van de lokale overheid heeft daarom ook invloed op vele mensen. Op lokaal niveau kan het armoede- en schuldbeleid afgestemd worden om op lokale omstandigheden en specifieke, schrijnende of acute financiële problemen in te spelen. Verschillende terreinen, zoals arbeidsmarkt, onderwijs en gezondheidszorg kunnen daarbij een gecombineerd beleid hanteren, zodat effectief en efficiënt aan deze maatschappelijke opgave wordt gewerkt. In deze Masterclass kijken we naar de onderliggende oorzaken en context van armoede en van het ontstaan van schulden. Je leert de consequenties van armoede voor de verschillende leefgebieden te onderscheiden en je ontdekt welke strategische beleidskeuzen je kunt maken om armoede en schulden aan te pakken. Zo kom je tot een werkend en toekomstbestendig beleidsplan voor jouw gemeente.
Opleidingskenmerk(en)
Trainingen
Leerplan
De volgende onderwerpen komen aan bod:
Context van armoedebeleid
- Historisch perspectief armoede
- Inrichting en doel sociale zekerheid met verandering in het stelsel
- Systeemoorzaken van armoede
- (Gedrags)kenmerken van mensen in armoede
- Soorten armoede
- Consequenties van armoede; de invloed op verschillende leefgebieden
- Nieuwe ontwikkelingen
Mogelijkheden lokaal beleid
- Rolverdeling Rijk en lokale overheid
- Wet- en regelgeving: randvoorwaarden voor beleidskeuzen
- Innovatie in hulpverlening en het systeem
- Integrale aanpak: samenhang met andere beleidsterreinen en leefgebieden
- Positioneren van ketenregisseur/casemanager
- Rol ketenpartners bij aanpak armoede
- Preventieve en ondersteunende aanpak
Vormgeving lokaal armoedebeleid
- Analyse van de lokale armoede en schuldenproblematiek
- Segmentering en analyseren van doelgroepen
- Betrekken doelgroepen: participatieve aanpak
- Interventies voor armoede, re-integratie, problematische schulden en schuldhulpverlening
- (Verplichte) prestatie-indicatoren, kosten en financiering
- Uitvoeringsafspraken/kwaliteitseisen
- Monitoring en evaluatie van armoedebeleid
Leerdoel(en)
Tijdens de lessen is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling en de mogelijkheden om in de praktijk te oefenen met nieuwe kennis en vaardigheden. De lessen worden verzorgd door docenten die zelf met beide benen in de praktijk staan. Door hun kennis van het vakgebied kunnen ze jou uitstekend helpen de vertaling te maken naar je eigen werkzaamheden en organisatie. Dat doen zij onder meer door oefeningen en het geven van praktijkvoorbeelden. Ook de interacties met medestudenten spelen hierin een belangrijke rol.