Introductie
Je werkt bij de gemeente, provincie, omgevingsdienst of het ministerie. Je bent bestuurder of je adviseert het bestuur over de preventieve en correctieve aanpak van ondermijning in de samenleving.
Omschrijving
In de Virtual Classroom wordt de klasruimte digitaal nagebootst en volg je live les via de computer. De lessen zijn klassikaal en interactief, waardoor de les niet heel anders is dan normaal. Je kunt tijdens de les direct vragen stellen aan de docent, werken aan opdrachten en discussiëren met medestudenten. Op deze manier kun je veilig vanuit huis studeren. Het enige dat je nodig hebt is een werkende internetverbinding. Je ontvangt duidelijke instructies over het inloggen en het gebruik en er is technische ondersteuning mochten er problemen zijn.
Welke bestuurlijke instrumenten kun je inzetten om criminele activiteiten te voorkomen en bestrijden? En hoe ontmoedig je criminele netwerken om zich te vestigen in jouw omgeving? In deze Masterclass ga je na hoe je met bestuurlijke maatregelen omgaat. Zo leer je bijvoorbeeld hoe je een effectief ondermijningsbeleid opstelt. Ook ontdek je hoe je integraal en regionaal kunt samenwerken met veiligheidspartners en met het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC).
Opleidingskenmerk(en)
Trainingen
Leerplan
Tijdens deze training komen de volgende onderwerpen aan bod: Bestuurlijke aanpak ondermijning 2.0 - 4.0 (inkadering)
- Begrippenkader
- Juridisch kader (APV, Ondermijningswet, BIBOB)
- Verschillende perspectieven op ondermijning
- Onder- en bovenwereld
- Ondermijning als activiteit
- Ondermijning als gevolg
- Bestuurlijke aanpak: 2.0 en 4.0
- Ondermijning binnen het eigen werkveld
Ondermijning als systeemaantasting en -opbouw
- Soorten slachtofferschap van ondermijning en hun doorwerking
- Soorten systemen
- Maatschappelijke ontwrichting door ondermijning
- Synergie (positieve en negatieve)
- Emergentie
- Dubbele contingentie
- Uitbreiden kenmerken BAO2.0-4.0
Ondermijning: interventies, effect en effectiviteit
- Uitbreiding kenmerken BAO2.0 en BAO4.0
- Soorten: stimulerende, blokkerende en sanerende ondermijningsinterventies
- Ondermijningseffectiviteit
- 'Dubbele contingentie' van ondermijner én bestrijder
- 'Single' en 'double loop' beïnvloeding van ondermijner én bestrijder
- Barrières en barrièremodellen versus interventiemodellen
- Rechtspersonen (Stichting, Euro BV)
- Hypothese Gestuurde Interventie
Ondermijning: iedereen een bestrijder
- Keteneffectiviteit
- Bestuurlijke rollen: op niveau van gemeente, provincie, regio en Rijk en hun (on)mogelijkheden
- Veiligheidshuis, Liec, Riec, Track, Financial Intelligence Unit, et cetera
- Bijdrage bedrijfsleven: Graydon, Kamer van Koophandel, Makro, Albert Heijn, De Kinderopvang, et cetera
- Ethische kwesties rond samenwerking tussen verschillende partijen
Ondermijning: hoe mobiliseer ik anderen (en mijzelf)?
- Maximeren bereidheid tot meewerken
- Privacyoplossingen
- Third Trusted Partner
- Wetenschappelijke titel
- Inzetcoördinatie
- Koekoek- en Eksterstrategie
- Tegengaan van aanklacht wegens smaad
Leerdoel(en)
Tijdens de lessen is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling en de mogelijkheden om in de praktijk te oefenen met nieuwe kennis en vaardigheden. De lessen worden verzorgd door docenten die zelf met beide benen in de praktijk staan. Door hun kennis van het vakgebied kunnen ze jou uitstekend helpen de vertaling te maken naar je eigen werkzaamheden en organisatie. Dat doen zij onder meer door oefeningen en het geven van praktijkvoorbeelden. Ook de interacties met medestudenten spelen hierin een belangrijke rol.