Introductie
In de opleiding Begeleider maatschappelijke zorg leer je cliënten ondersteunen bij de verzorging, dagbesteding en sociale activiteiten. In 18 maanden een MBO 3-diploma.
Omschrijving
Heb je hart voor de zorg en wil je graag mensen begeleiden en ondersteunen? Dan is de opleiding MBO Begeleider maatschappelijke zorg echt iets voor jou! Je behaalt met deze opleiding een wettelijk erkend MBO 3-diploma. Er is veel vraag naar medewerkers in de zorg. De kans is dus groot dat je snel een leuke baan vindt.
Als begeleider werk je met individuele cliënten en groepen. Bijvoorbeeld met ouderen, mensen met een beperking, asielzoekers of verslaafden. Je ondersteunt je cliënten bij persoonlijke verzorging, huishouden, dagbesteding en sociale activiteiten. Daarbij zorg je dat cliënten zo veel mogelijk zelf de regie over hun eigen leven behouden. Ook bied je ondersteuning aan familieleden, vrienden en buren die de cliënt kunnen helpen.
De MBO-opleiding Begeleider maatschappelijke zorg bereidt je perfect voor op je toekomstige beroep. Daarnaast is de opleiding volledig vernieuwd zodat je breder wordt opgeleid én voldoet de opleiding aan de allernieuwste eisen.
Baanperspectief
De opleiding MBO Begeleider maatschappelijke zorg is bestemd voor iedereen die graag met mensen werkt en het dagelijks leven van cliënten zo plezierig mogelijk wil maken. Inlevingsvermogen en verantwoordelijkheidsgevoel zijn daarbij heel belangrijk.
Wat kun je worden met MBO Begeleider maatschappelijke zorg?
Je kunt aan de slag als zorgbegeleider voor mensen van alle leeftijden met één of meerdere beperkingen, zoals een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperkingen. Ook kun je volwassenen en ouderen begeleiden met diverse problemen. Je helpt hen bijvoorbeeld bij zelfstandig wonen, werken en het dagelijks leven.
Waar kun je werken als begeleider maatschappelijke zorg?
Als zorgbegeleider kun je werken bij instellingen voor wonen, dagbesteding en vrije tijd. Dit kan in de gehandicaptenzorg, geestelijke gezondheidszorg, verpleeghuizen, thuiszorg en maatschappelijke opvang. Ook kun je werken bij welzijnsorganisaties, justitiële instellingen, asielzoekerscentra en ziekenhuizen.
Beschrijving
De opleiding MBO Begeleider maatschappelijke zorg bestaat uit verschillende onderdelen:
Algemene modules
Deze modules moet iedere MBO 3-student volgen. Je volgt bijvoorbeeld modules Nederlands en Rekenen.
Beroepsspecifieke modules
Dit zijn de modules die horen bij het werken in de maatschappelijke zorg. Je leert bijvoorbeeld hoe je je cliënt(en) kunt begeleiden bij verzorging, wonen en huishouden en sociale activiteiten. Ook leer je een begeleidingsplan maken voor je cliënt en leer je meer over kwaliteitszorg.
Keuzevakken
Je volgt twee of drie vakken naar keuze (afhankelijk van het aantal studiebelastingsuren dat bij een vak hoort). Leer bijvoorbeeld meer over mensen met niet-aangeboren hersenletsel of zorg en technologie. De LOI biedt een groot aantal keuzevakken. Er zit dan ook zeker iets voor je bij!
Stage
Tijdens de stage pas je de kennis die je hebt opgedaan, toe in de praktijk. Ook oefen je je vaardigheden.
Je begint pas in de loop van de opleiding met de stage. Het is dus niet nodig om meteen bij de start van je opleiding al een stageplaats te hebben.
Module
Modules die voor iedere MBO-opleiding op dit niveau gelijk zijn: Loopbaan en burgerschapLoopbaan en burgerschap Deze module bestaat uit twee delen. In het deel Burgerschap leer je over een aantal belangrijke onderdelen van de Nederlandse samenleving. Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. de Nederlandse politiek, mens en arbeid, de burger als consument en vitaal burgerschap. Het deel Loopbaan draait om jou als professional. Je krijgt meer zicht op je kwaliteiten, mogelijkheden en de reden om een bepaalde keuze te maken. Ook onderzoek je wat voor baan bij jou past en hoe je zelf invloed kunt hebben op je loopbaan. Verder komt het opbouwen van een (professioneel) netwerk aan bod.
Rekenen niveau 3Rekenen niveau 3 In deze module leer je rekenen op MBO 3-niveau. De volgende onderwerpen komen aan bod:
- grootheden en eenheden
- oriëntatie in de twee en driedimensionale wereld
- verhoudingen herkennen en gebruiken
- procenten gebruiken
- omgaan met kwantitatieve informatie
Nederlands 2FNederlands 2F Deze module brengt je mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid op niveau 2F, het niveau dat hoort bij een MBO 2 of 3-opleiding. Je werkt aan je mondelinge taalvaardigheid, leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en luistervaardigheid. Ook is er aandacht voor taalverzorging en taalbeschouwing.
Specifieke modules voor deze opleiding: CommunicatieCommunicatie In deze module ontwikkel je de communicatievaardigheden en –technieken die je in je dagelijks werk nodig hebt. Zo is er bijvoorbeeld aandacht voor sociale vaardigheden, gesprekstechnieken, feedback geven en ontvangen, observeren, informeren en rapporteren (mondeling en schriftelijk), coachingstechnieken, omgaan met agressie en conflicten en intercultureel communiceren. Ook komen de onderwerpen vergaderrollen, observatiemethoden, vraagtechnieken, principes van geweldloze communicatie en een open luisterhouding aan bod.
De kennismakingDe kennismaking Je maakt in deze module kennis met het beroep en leert de doelgroep, het werkveld en de sociale kaart kennen. Ook ontwikkelingspsychologie en pedagogiek komen aan bod. De module gaat o.a. in op verschillende doelgroepen vormen van begeleiding en op relevante organisaties in de zorg. Ook is er aandacht voor maatschappelijke en technologische ontwikkelingen waar je in het werk mee te maken kunt krijgen. Denk bijvoorbeeld maar aan ontwikkelingen op het gebied van e-health. Daarnaast doe je in deze module basiskennis op die iedere professional in het vakgebied nodig heeft. Zo leer je bijvoorbeeld over ontwikkelingspsychologie, anatomie, fysiologie en pathologie en over medicijngebruik. Tot slot wordt ingegaan op het begeleiden en adviseren van je doelgroep. Aan het eind van de module heb je een beeld van het beroep en basiskennis die voor de beroepsuitoefening van belang is.
Doelgroepen uitgedieptDoelgroepen uitgediept Deze module gaat in op de verschillende cliëntgroepen waar je in je werk mee te maken kunt krijgen. Na afronding heb je kennis van algemene begrippen van orthopedagogiek, agogiek, toegepaste sociologie, psychiatrie en psychopathologie en kun je o.a. kenmerken, aandoeningen en beperkingen van verschillende cliëntgroepen herkennen. Zo is er bijvoorbeeld aandacht voor het werken met ouderen, mensen met een beperking, asielzoekers, dak- en thuislozen en het werken in de verslavingszorg.
ADL - Ondersteuning en verzorgingADL - Ondersteuning en verzorging Deze module draait om het begeleiden van cliënten bij algemene dagelijkse levensverrichtingen (ADL). Hoe kun je cliënten bijvoorbeeld stimuleren of de zelfredzaamheid bevorderen? Daarbij leer je o.a. over het opbouwen en onderhouden van een vertrouwensband, over omgaan met ethische vraagstukken en deze bespreekbaar maken, over privacy en over de inzet van technologische toepassingen op het gebied van e-health en domotica.
Begeleiding bij wonen en huishoudenBegeleiding bij wonen en huishouden Hoe kun je je cliënt ondersteunen bij het werken aan doelen op het gebied van wonen en huishouden? Dat is de vraag waar deze module om draait. Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. hygiëne en veiligheid, structuur en levensritme, sociale contacten, huishoudelijke werkzaamheden, financiën en administratie. Ook leer je meer over, interprofessioneel en interdisciplinair samenwerken, methodieken om de eigen regie te vergroten en de mogelijkheden en risico’s van (social) media en internet.
Begeleiding bij participatieBegeleiding bij participatie In deze module wordt ingegaan op het invullen van een passende vorm van participatie voor de cliënt. Er wordt aandacht aan het inschatten van mogelijkheden van de cliënt en het kiezen van een passende vorm(en) van participatie. Aan het eind van de module kun je een passende vorm van participatie vinden en de cliënt motiveren en begeleiden. Je leert o.a. meer over het invullen van dagbesteding met de cliënt, hierbij houd je rekening met situatie van de cliënt en motiveer je de cliënt bij uitvoering dagbesteding en vormen van participatie. Ook leer je meer over het stimuleren van zelfredzaamheid en eigen regie, sociale integratie en methodieken om de eigen regie te vergroten. Ten slotte kun je voldoening, ontplooiing en geluk bevorderen bij cliënten.
Verpleegtechnische handelingenVerpleegtechnische handelingen Deze module gaat in op de verpleegtechnische handelingen waar je als begeleider maatschappelijke zorg mee te maken kunt krijgen. Ook wordt ingegaan op ziektes en problemen die van belang zijn bij de zorg en ondersteuning. Zo leer je bijvoorbeeld medicijnen checken, registreren en toedienen, wonden verzorgen, sondevoeding toedienen en monsters verzamelen t.b.v. diagnostiek. Aan het eind van de module kun je (binnen de kaders van wet en protocol) verpleegtechnische handelingen uitvoeren en beoordelen of ziektes en problemen invloed hebben op de verpleegtechnische handelingen.
Professioneel handelenProfessioneel handelen In deze module staat de beroepsomgeving centraal. Je leert de wetten en regels kennen die gelden in de welzijnssector en leert over actuele ontwikkelingen in het beroepsveld zoals AVG, de Wet Langdurige Zorg, Kwaliteitswet zorginstellingen en de wet zorg en dwang. Ook de ontwikkeling van je eigen deskundigheid komt uitgebreid aan bod.
KwaliteitszorgKwaliteitszorg Hoe zorg je dat je kwaliteit levert en blijft leveren? En hoe meet je kwaliteit in de omgang met mensen? Dit en meer ontdek je in deze module. Je leert o.a. over kwaliteitszorgsystemen, kwaliteitsbewust werken, kwaliteitszorg in de praktijk en administratieve handelingen uitvoeren.
Het opstellen van plannenHet opstellen van plannen Deze module gaat in op het opstellen van een ondersteuningsplan dat aansluit op de behoeften en mogelijkheden van een cliënt. Zo leer je je bijvoorbeeld planmatig werken, een probleem formuleren, gegevens verzamelen, doelen formuleren en prioriteiten bepalen.
Sociale activeringSociale activering Deze module gaat in op mogelijkheden en methodieken voor sociale activering. Ook wordt ingegaan op systeemgericht werken. Je leert bijvoorbeeld over het opbouwen, onderhouden en herstellen van een sociaal netwerk. Ook is er aandacht voor o.a. verschillende soorten activiteiten, ontwikkelmogelijkheden voor cliënten, groepsdynamica, zelfredzaamheid en methoden om een gezonde leefstijl bij cliënten te stimuleren.
Begeleiden en instructie gevenBegeleiden en instructie geven Je leert instructie en begeleiding geven aan collega’s. Hoe werk je bijvoorbeeld iemand in? Hoe coach je iemand? Welke leerdoelen stel je en hoe toets je het resultaat? Onderwerpen die aan bod komen zijn: instructie geven, motiveren, begeleiden bij inwerken, adviseren en coachen en leerdoelen stellen en toetsen op resultaat.
Keuzedelen: Expressief talentExpressief talent Dit keuzedeel biedt je de kans om je eigen talenten op expressief/creatief terrein te ontdekken en verder te ontwikkelen. Dit leerproces kun je gebruiken om anderen te begeleiden, stimuleren en inspireren bij hun ontwikkeling. Het keuzedeel biedt veel ruimte voor 'beleving' van kunst en cultuur, het ontdekken van diverse kunst/expressievormen en het (zelf) doorlopen van een creatief proces op het gebied van beeld, dans, drama, muziek en spel en beweging. Vervolgens leer je hoe je dit in kunt zetten in je werk. Je leert uiteenlopende activiteiten bedenken en aanbieden die passen bij de mogelijkheden (op motorisch, sociaal en cognitief gebied), interesses en behoefte van de doelgroep. Ook leer je hoe je deze activiteiten kunt begeleiden.
Internationaal I: Bewustzijn (interculturele) diversiteit Internationaal I: Bewustzijn (interculturele) diversiteit We leven en werken samen met mensen uit allerlei culturen. Dit keuzedeel leert je goed omgaan met culturele diversiteit tussen mensen. Je wordt je bewust van verschillen in bv. omgangsvormen en communicatie.
Lean en creatiefLean en creatief Lean en creatief werken draait om toekomstgericht en (pro)actief handelen in een snel veranderende omgeving. Dit keuzedeel biedt je de mindset en toolset die je hiervoor nodig hebt. Je leer bijvoorbeeld een heldere (klant)vraag formulieren, kritisch kijken naar de effectiviteit van (bedrijfs)processen, creatieve en innovatieve oplossingen en verbeteringen verzinnen en je ideeën op overtuigende wijze presenteren.
Mensen met NAH (niet-aangeboren hersenletsel)Mensen met NAH (niet-aangeboren hersenletsel) Dit keuzedeel gaat specifiek in op het ondersteunen van cliënten met niet-aangeboren hersenletsel. Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a.:- inventariseren van de (nieuwe) mogelijkheden, wensen en behoeften van de NAH-cliënt- begeleiden van de NAH-cliënt en diens naastbetrokkenen bij verliesverwerking- omgaan met het disharmonische profiel van de NAH-cliënt;- omgaan met ontremd gedrag van de NAH-cliënt.
Nederlands 3FNederlands 3F Deze module brengt je mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid op niveau 3F, het niveau dat hoort bij een MBO 4-opleiding. Je werkt aan je mondelinge taalvaardigheid, leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en luistervaardigheid. Ook is er aandacht voor taalverzorging en taalbeschouwing.
Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 3 en 4)Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 3 en 4) In dit keuzedeel ontwikkel je je eigen ondernemend gedrag. Je onderzoekt jezelf, je (werk)omgeving en verbetermogelijkheden. Je signaleer mogelijkheden voor verandering en innovatie en neemt initiatieven in je werk.
Ondernemerschap MBOOndernemerschap MBO Dit keuzedeel richt zich op de ontwikkeling van ondernemend gedrag van deelnemers/werknemers op verschillende niveaus in de eigen beroepsuitoefening en werkomgeving. Ondernemend gedrag wordt gekarakteriseerd door trefwoorden als: verantwoordelijkheid, omgevingssensitiviteit, zelfstandigheid, initiatiefrijk, verbeteringsgericht, creativiteit, zelfreflectie, een lerende houding en een hands-onmentaliteit. Een ondernemende houding van werknemers draagt bij aan het innovatief vermogen van een organisatie.
Rekenen niveau 4Rekenen niveau 4 Dit keuzedeel brengt je kennis en vaardigheden op rekengebied op het niveau 3F. Daarbij ligt de nadruk op toepassing van je rekenvaardigheid.
Samenwerken met informele zorgverlenersSamenwerken met informele zorgverleners Vrijwilligers en mantelzorgers worden steeds belangrijker in de zorg. In dit keuzedeel wordt ingegaan op het samenwerken met deze informele zorgverleners. Hoe breng je de draagkracht, draaglast en ondersteuningsbehoefte van de informele zorgverlener in kaart? Hoe kun je het sociale netwerk betrekken en activeren? Hoe kun je goed communiceren en samenwerken? Ook praktische en psychische drempels komen aan bod. Bovendien leer je op het gebied van wetgeving doorverwijzen naar de juiste instanties.
Zorg en technologieZorg en technologie Dit keuzedeel gaat in op het werken met nieuwe technologische hulpmiddelen. Onderwerpen die aan bod komen, zij o.a.:- bijdragen aan de deskundige inzet van nieuwe technologische hulpmiddelen.- technologie toepassen op een ethisch verantwoorde manier.- het gebruik van technologische hulpmiddelen bespreken met de cliënt.- stabiliseren en/of verbeteren van de kwaliteit van leven.- voorlichting en advies geven aan cliënten over technologische hulpmiddelen.- multidisciplinair samenwerken m.b.t. de inzet van technologische hulpmiddelen.
Je hoeft zelf geen boeken meer te kopen. Al het benodigde lesmateriaal is inbegrepen bij het lesgeld.
Oefenen is belangrijk. Daarom volg je bij deze opleiding een praktijkdag Verpleegtechnische handelingen. Tijdens de praktijkdag train je je vaardigheden onder begeleiding van een docent met veel ervaring in de beroepspraktijk.
Bij de klassikale opleiding is de praktijkdag opgenomen in het programma van de klassikale bijeenkomsten. Bij de thuisstudie ontvang je tijdens de opleiding meer informatie over de planning.
Je betaalt niets extra voor deze praktijkdag.
Voor een soepele start van je studie organiseert de LOI een online bijeenkomst via virtual classrooms: de MBO Kick-off. Tijdens de online bijeenkomst die ongeveer twee uur duurt, maak je via een live verbinding kennis met je medestudenten en word je snel wegwijs gemaakt in de opleiding. Hoe zit de opleiding in elkaar? Hoe pak je de studie aan? Hoe werkt de online leeromgeving? Hoe vind je een stageplaats? Kortom: de basis voor een goed begin en soepel verloop van de opleiding.
Onze studenten zijn heel enthousiast over de MBO Kick-off! Gemiddeld geven zij deze een 8 als rapportcijfer.
Toelating
Je kunt je inschrijven voor deze opleiding als je bij de start 18 jaar of ouder bent en in het bezit bent van een van de volgende diploma’s:
- Een diploma VMBO kaderberoepsgerichte, gemengde of theoretische leerweg.
- MBO-diploma niveau 2 of hoger.
- Diploma LBO, VBO of MAVO.
- Overgangsbewijs HAVO of VWO naar het vierde leerjaar.
- LOI-diploma MBO-basisopleiding (afkomstig uit een MBO-opleiding op niveau 3 of hoger).
- LOI-diploma kort MBO-programma (afkomstig uit een MBO-opleiding op niveau 3 of hoger).
Voldoe je niet aan de vooropleidingseisen, maar ben je 18 jaar of ouder (op de dag van het examen), dan is het mogelijk om het Toelatingsexamen 18+ af te leggen.