Introductie
In het kort MBO-programma Zakelijk Nederlands leer je foutloos schriftelijk communiceren op zakelijk gebied. Inclusief lesmateriaal.
Omschrijving
Voor veel functies is kennis van de Nederlandse taal essentieel. Vooral wanneer je directiesecretaresse, managementassistent of office support specialist bent. Wil je alles leren over o.a. het verwerken en behandelen van e-mail en post, verslaglegging bij vergaderingen en het maken van webteksten? Dan is de LOI-cursus Zakelijk Nederlands een uitstekende keuze.
Na afloop kun je goedlopende zakelijke teksten schrijven in verschillende vormen en voor diverse doelgroepen en kun je brieven en teksten van anderen redigeren en corrigeren. Je weet wat een correcte stijl is en kunt dit toepassen binnen de organisatie.
Baanperspectief
Dit korte MBO-programma is bedoeld voor iedereen die een brede kennis wil opbouwen van zakelijke schriftelijke communicatie en alles wil weten over het gebruik van een correcte stijl. Ook is de opleiding een aanrader voor iedereen die regelmatig teksten van anderen nakijkt.
Aan het eind van de opleiding ben je een beroepsprofessional in de zakelijke dienstverlening. Je kunt met deze opleiding bij veel verschillende organisaties aan de slag.
Beschrijving
In dit korte MBO-programma volg je de module Zakelijk Nederlands uit de volledige MBO-opleiding Office & management support specialist. Je leert o.a. meer over de volgende onderwerpen:
Klantgericht schrijven
In dit deel leer je schrijven voor de klant. Hoe doet je dat? Wie is eigenlijk je klant? En wat heeft de klant aan teksten nodig?
Zakelijk schrijven
Tijdens dit leer je je gedachten uitdrukken in een boodschap, en dus in tekst. Je kiest een bepaalde stijl en leert je tekst indelen aan de hand van vaste onderdelen. Begrijpelijk schrijven is een belangrijke eis. Maar hoe doe je dat? Tot slot leer je redigeren.
Correspondentie
In dit deel staat het schrijven van brieven en e-mails centraal. Als beroepsprofessional dien je deze communicatiemiddelen correct te kunnen schrijven.
Schrijven voor de interne klant
Tijdens dit deel maak je kennis met schriftelijke communicatie voor de interne klant. Hoe informeer je de interne klant (en indien aanwezig de externe klant) op een goede manier? Hoe maakt je aantekeningen naar aanleiding van een gesprek, vergadering of onderzoek inzichtelijk? En hoe schrijf je een rapport? Kortom: Je leert structuur aanbrengen omtrent informatie binnen organisaties.
Je hoeft zelf geen boeken meer te kopen. Al het lesmateriaal is inbegrepen bij het lesgeld.
Toelating
Om deze opleiding te kunnen volgen, heb je geen specifieke vooropleiding nodig.