Introductie
Deze opleiding is speciaal bedoeld voor iedereen in een commerciële rol die zich verder wil ontwikkelen op het gebied van sales- en accountmanagement op hoger niveau. De opleiding wordt verzorgd op Post HBO-niveau. Je beschikt ten minste over HBO-werk- en -denkniveau, opgedaan door opleiding of in de praktijk.
Omschrijving
In deze Post HBO-opleiding van ISBW ga je doelgericht aan de slag met de essentie van sales- en accountmanagement op strategisch niveau. De directe actiegerichte aanpak van ISBW biedt je daarbij veel toegevoegde waarde. Je leert inzichten om te zetten naar de praktijk, van strategische verkenningen en marktanalyses naar doelstellingen en salesperformance. Onze ervaren docenten leren je inzichten en vaardigheden, zodat je je ontwikkelt op Post HBO-niveau.
Opleidingskenmerk(en)
Post Bachelor
Leerplan
In deze opleiding ga je in op strategisch sales- en accountmanagement en hoe je dat in de praktijk kunt inzetten. Je leert om de strategie voor jouw organisatie of afdeling te ontwikkelen aan de hand van marktveranderingen en analyses. Vervolgens ga je praktisch aan de slag met doelstellingen, accountplanning en het sturen op resultaat. Zo stel je na deze opleiding een uitvoerbaar, strategisch plan op.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
Strategische verkenning
- Visie op jouw organisatie
- Het opstellen van een missie
- Marktverandering en strategie
- Strategie in jouw praktijk
Markt- en omgevingsanalyse
- Interne en externe analyse opstellen
- Jouw concurrenten in beeld
- Positionering van je organisatie in de markt
- Benchmarking van je organisatie
Accountindeling
- Indeling van accounts naar type (A, B, C)
- Salesbenadering van accounttypen
- Accountplanning
Doelstellingen
- Formuleren van doelstellingen
- Salesdoelstellingen voor je organisatie
- Salesdoelstellingen voor accounts
Salesperformance
- Scherp krijgen van succesfactoren
- Sturen op resultaten
- Opstellen van praktisch strategisch plan
Leerdoel(en)
In dit programma ga je in op strategisch sales- en accountmanagement en hoe je dat in de praktijk in kunt zetten. Je leert om de strategie voor jouw organisatie of afdeling te ontwikkelen aan de hand van marktveranderingen en analyses. Vervolgens ga je praktisch aan de slag met doelstellingen, accountplanning en het sturen op resultaat. Zo stel je na deze opleiding een uitvoerbaar, strategisch plan op.
Studiemateriaal
We maken gebruik van praktijkgerichte en actuele literatuur die goed aansluit bij de ISBW Action Learning Methode. Daarnaast heb je tijdens je opleiding ook toegang tot onze online leeromgeving. Je vindt hier alles wat je nodig hebt om eenvoudig en resultaatgericht te studeren. Denk aan aanvullende theorie en praktische opdrachten. Ook kun je via de online leeromgeving direct communiceren met je docent en medestudenten.