Introductie
De cursus is gericht op fysiotherapeuten en ergotherapeuten die werken met CVA-patiënten met schouderpijn, zowel in de eerste als in de tweede lijn.
Wanneer je tijdens je werk al tegen deze problematiek bent aangelopen, is dat voor het deelnemen aan de cursus een pre. De interactie vanuit de groep en de specifieke vragen op dit gebied kunnen tot een extra verdieping in de cursus zorgen.
Omschrijving
Tijdens deze cursus richt je je op het onderzoek en de behandeling van schouderklachten bij CVA-patiënten. De theorie gaat met name over de pathofysiologie van de schouderpijn, relevante neurofysiologie en neuropathologie. De kinematica van de schouder wordt besproken waarna de veranderingen als gevolg van CVA aan de hand van video’s verduidelijkt worden.
We gaan met elkaar een onderzoek doen waardoor je handvatten krijgt voor een goede diagnostiek. Vanuit het klinisch redeneren bepalen we dan op welke wijze we de patiënt kunnen behandelen, waarbij ook het patiëntsysteem betrokken wordt.
Opleidingskenmerk(en)
Trainingen
Leerplan
In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Meer theoretisch:
- Pathofysiologie van schouderpijn bij CVA
- Relevante neurofysiologie en neuropathologie
- Schouderkinematica en de veranderingen na CVA
- Meer praktisch:
- Schouderonderzoek bij CVA-patiënten met schouderpijn
- Klinisch redeneren met als doel de juiste aanpak voor de problematiek te kunnen kiezen
- Behandelopties, praktisch oefenen
Leerdoel(en)
Het doel van deze cursus is het vinden van handvatten voor diagnostiek en behandeling bij patiënten met schouderpijn na CVA. Hierbij staat voortdurend jouw eigen beroepspraktijk centraal en is er veel gelegenheid voor uitwisseling van kennis en ervaringen met je medecursisten. Je krijgt kennis aangereikt via onder andere theorie en praktijk, ondersteund door video’s van patiënten. Daarnaast zijn er ook groepsopdrachten.
De cursus wordt gegeven in een groep van 12 tot 24 deelnemers en heeft een totale studiebelasting van 10 uur, waarvan 6 contacturen en 4 uur zelfstudie.