Introductie
Met het diploma van deze cursus voldoe je aan de extra scholingseis voor leidsters die willen werken op een babygroep. Inclusief lesmateriaal en begeleiding.
Omschrijving
Werk je als pedagogisch medewerker in de kinderopvang en wil je aan de slag op een babygroep of een verticale groep waarin ook baby’s worden opgevangen? Volg dan de cursus Werken met baby’s. Officieel geldt deze extra scholingseis vanaf 2025, maar steeds meer kinderdagverblijven stellen deze extra babyscholing nu al verplicht.
Wat heeft een baby allemaal nodig tijdens een dag in het kinderdagverblijf? Hoe kun je in een groep baby’s iedere baby genoeg aandacht geven? En welke activiteiten kun je eigenlijk met baby’s doen? Dit, en meer, leer je in de cursus Werken met baby's. Verder wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de pedagogiek, ontwikkeling en zorg gericht op baby’s (leeftijdscategorie van 0 tot 2 jaar). De cursus Werken met baby’s is een keuzedeel uit de MBO-opleiding Pedagogisch medewerker kinderopvang.
Baanperspectief
Deze cursus is geschikt voor mensen die al in de kinderopvang werken, actief als gastouder werken of voor pedagogisch medewerkers die zich willen specialiseren als babyleidster. Per 2025 is de extra babyscholing voor alle pedagogisch medewerkers verplicht vanuit de wet IKK. Steeds meer kinderopvangorganisaties stellen extra scholing op het gebied van werken met baby’s echter nu al verplicht als je op een babygroep aan de slag wilt.
Houd er rekening mee dat je een werkplek in de kinderopvang nodig hebt om de praktijkopdrachten uit te kunnen voeren.
Beschrijving
Tijdens de cursus Werken met baby’s ontdek je wat jouw invloed is op het welzijn en de ontwikkeling van baby’s. Alle aspecten van het werken met baby’s komen aan bod.
De ontwikkeling van een baby
Baby's leren en ontwikkelen zich continu. In dit deel van de cursus leer je meer over de ontwikkeling van een baby. Als je de gemiddelde ontwikkeling van een baby kent, zul je babygedrag beter begrijpen en kun je de verzorging en ondersteuning hierop aanpassen. Ook zul je eventuele voorsprongen of achterstanden sneller signaleren. Je leert in dit deel onder andere over de hersenontwikkeling van een baby en het gedrag dat hieruit voorkomt. Ook is er aandacht voor de mijlpalen op zes verschillende ontwikkelingsgebieden: fysiek, motorisch, zintuiglijk, cognitief, taal/spraak en sociaal-emotioneel.
Communiceren met een baby
Baby's kunnen nog niet praten, maar communiceren de hele dag. In dit deel gaan we in op de manieren waarop een baby dingen 'vertelt'. Je leert bijvoorbeeld over lichaamstaal, oogcontact en huilen. Het is belangrijk dat je als pedagogisch medewerker het gedrag van een baby leert 'lezen'. Je zult merken dat je op deze manier een gevoel van veiligheid, geborgenheid en vertrouwen aan een baby kunt geven.
De verzorging van een baby
De verzorging van een baby is een belangrijk deel van je werk. Dit deel gaat in op de verschillende onderdelen hiervan. Wat komt er allemaal kijken bij het verschonen, voeden of naar bed brengen van een baby? Hoe kun je dit op de beste manier doen? En waar moet je op letten?
Een baby begeleiden op de groep
Dit deel leert je de vaardigheden die nodig zijn om een baby te begeleiden op de groep. Hoe ga je bijvoorbeeld om met verschillende ritmes en behoeftes? Hoe kun je interacties tussen baby's stimuleren en begeleiden? En hoe kun je de ouders betrekken en informeren? Ook onderzoek je de invloed die jouw handelen heeft op de baby's in de groep.
Ontwikkelingsgerichte activiteiten aanbieden
Nu je weet hoe een baby zich ontwikkelt, is het tijd om te onderzoeken welke rol je hier zelf in kunt spelen. Hoe kun je een baby activiteiten aanbieden die de ontwikkeling stimuleren? Wat houdt spelend leren in? En welke (spel)materialen zijn geschikt? Door te kijken waar een baby is in zijn ontwikkeling, kun je hierop aansluiten en de baby een optimaal stimulerende omgeving bieden.
Toelating
Voor toelating tot deze cursus is geen specifieke vooropleiding vereist. Wel is een werkplek in de kinderopvang noodzakelijk om de praktijkopdrachten te kunnen uitvoeren.