Een kijkje in het leven van: de verzekeringsambtenaar

Elke gemeente krijgt vroeg of laat te maken met overheidsaansprakelijkheid en schadeclaims. De verzekeringsambtenaar heeft de belangrijke taak om de risico’s op dit gebied te beheersen. Hoe? Dat lees je hier.  
 

Risico’s en verzekeringen

Aan bijna elke overheidsactiviteit of -besluit hangen risico’s. Burgers die zich benadeeld voelen, omdat de gemeente toestemming geeft voor een bouwproject dat de waarde van hun huis verminderd. Een vergunning die onterecht wordt ingetrokken, waardoor een ondernemer financiële schade leidt. Een school die afbrandt. Voor deze risico’s wordt de overheid aansprakelijk gesteld en dat leidt ook tot schadeclaims. Gelukkig zijn er voor veel van deze risico’s verzekeringen beschikbaar. 

Wat doet de verzekeringsambtenaar? 

De verzekeringsambtenaar is eigenlijk de verzekeringsagent van de gemeente of een andere overheidsorganisatie. Deze ambtenaar kent alle verzekeringsopties en de voorwaarden die eraan verbonden zijn. Hij of zij analyseert de risico’s die de organisatie op het gebied van overheidsaansprakelijkheid loopt, weet daarbij de juiste verzekeringen met de aantrekkelijkste voorwaarden te kiezen en zorgt ervoor dat het verzekeringsportefeuille van de organisatie up-to-date blijft. 

Komt er een schadeclaim binnen, dan zorgt de verzekeringsambtenaar ervoor dat de schade soepel en volledig afgehandeld wordt. Hierbij blijft de ambtenaar nauw in contact met alle betrokken om hen te informeren, te adviseren of te onderhandelen. Dit kunnen bijvoorbeeld burgers, juristen of verzekeraars zijn. Zo zorgt de verzekeringsambtenaar dat de belangen van de organisatie behartigd worden en tegelijkertijd de relatie met de omgeving goed blijft. 

Waar is een verzekeringsambtenaar goed in? 

De verzekeringsambtenaar heeft kennis van de wettelijke aansprakelijkheid van een overheidsorganisatie. Hij of zij is thuis in de verzekeringswereld en weet veel van de verschillende verzekeringsproducten en -constructies, schadeafhandeling en het Europees aanbestedingsrecht, want ook inkoop en aanbestedingen brengen risico’s met zich mee. Verder is deze ambtenaar communicatief sterk en daardoor in staat om mensen goed en duidelijk te informeren. Daarnaast beschikt de verzekeringsambtenaar over de volgende vaardigheden: 

  • Analytisch vermogen
  • Inlevingsvermogen
  • Overtuigingskracht
  • Onderhandelingsvaardigheden
     

Wil jij het vak van de verzekeringsambtenaar succesvol leren uitvoeren?

Bekijk de training Verzekeringsambtenaar. In slechts drie dagen leer je overheidsaansprakelijkheid efficiënt en effectief beheersen met behulp van risicomanagement en ontdek je welke maatregelen je kunt nemen tegen mogelijke schadeclaims. Voor vragen over deze training kun je contact opnemen met een van onze opleidingsadviseurs via 035 - 7 604 850 of info@bestuursacademie.nl

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder