Techniek maakt een snelle opmars op financieel gebied door. Big data en robotica zorgen ervoor dat standaard financiële processen kunnen worden geautomatiseerd. Ben jij als financieel manager of controller klaar voor deze technologische ontwikkelingen of voel je een paniekaanval opkomen? Lector Master Finance & Control bij NCOI, Paul Claes, voorspelt in dit artikel de toekomst binnen de financiële wereld en vertelt hoe je hierop het beste kunt anticiperen.
“Allereerst vind ik dat paniek nergens voor nodig is. De ontwikkelingen worden wel gezien door organisaties, maar velen hebben hun IT-infrastructuur nog niet zover dat de automatisering kan worden geïntegreerd. Dit is een langdurig en redelijk prijzig proces, waardoor de financieel manager of controller nu nog vaak hard nodig is om de standaard rapportages op te stellen. In de tussentijd kan men dus mooi de kennis bijspijkeren!
Sommige, veelal grotere, organisaties zijn wel al verder in het automatiseringsproces. Hierdoor verdwijnen bepaalde functies. Vooral bij het facturatieproces zien we steeds vaker geen mensenhanden meer. Facturen versturen, betalingen regelen en herinneringen verzenden wordt geautomatiseerd. De werknemers op de facturatie-afdeling kunnen er dus van uitgaan dat hun functie als eerste overbodig zal worden. Het is van belang dat ze hier tijdig op anticiperen en de vaardigheden aanpassen aan de veranderende omgeving! Vraag jezelf constant af wat er om je heen gebeurt, en hoe jij je daarop kunt aanpassen.
Een andere grote verandering is te zien in de manier waarop financiële managers en controllers communiceren binnen de organisatie. Lang hebben ze vooral in hun eigen taal informatie de organisatie ingestuurd, zonder dat de doelgroep precies wist wat de bedoeling daarvan was. Het wordt steeds belangrijker dat de financiële gegevens toegankelijk zijn voor iedereen binnen de organisatie. Dit kan alleen door de financiële terminologie aan te passen naar de terminologie van de ontvanger. De financieel manager moet dus een beter inlevingsvermogen in de ontvangende partij krijgen en die in z’n eigen taal aanspreken.
Wanneer de financieel manager mee ontwikkelt met de markt, zal hij kansen creëren! Een goed voorbeeld van de meerwaarde van om- en bijscholing is de reorganisatie van de Rabobank, jaren geleden. De bank ontsloeg 2000 mensen op de lokale kantoren, maar tegelijkertijd moesten er 2000 nieuwe mensen worden aangenomen. Dit zijn natuurlijk kostbare processen voor organisaties. Als ze hun eigen medewerkers kunnen behouden door ze bij te scholen, is daar erg veel mee gewonnen.
De huidige financieel manager moet uiteraard wel openstaan voor bijscholing. Daar is veranderingsgezindheid en nieuwsgierigheid voor nodig. Maar ik kan met zekerheid zeggen dat het bijspijkeren van kennis en kunde altijd veel oplevert voor de manager zelf en de organisatie. Het ophalen van vakkennis kan door middel van gesprekken met gelijkgezinden buiten de eigen organisatie en door middel van trainingen en opleidingen. Er is altijd wel een cursus of opleiding die goed past. Bovendien is het ontzettend leuk om met medecursisten te sparren en zo samen een stukje van de financiële wereld terug te veroveren van de robots!”