Hoe krijg je als manager eerlijke feedback van je team?

Van feedback blijf je groeien – ook als je een leidinggevende functie hebt. Maar het kan lastig zijn om eerlijk te horen wat je team nou écht van je vindt. Want tegen je baas zeggen dat hij of zij iets fout doet, is ook best eng. Daarom: 5 tips om toch eerlijke feedback te krijgen als manager.

1. Zeg het luid en duidelijk

Als je feedback wilt, moet je daar duidelijk over zijn. Leg ook uit dat je begrijpt dat het moeilijk kan zijn om je manager feedback te geven, maar dat jij hiervan kunt leren. Door expliciet het ongemakkelijke van de situatie te benoemen en aan te geven dat het helemaal niet zo ongemakkelijk hoeft te zijn, wordt het voor je team ook makkelijker.

2. Leg uit hoe je team feedback kan geven

Met alleen de mededeling dat je open staat voor feedback, kom je niet ver. Dat is te vrijblijvend. Het is beter om je team te vragen om na te denken over concrete feedback en hier op een later tijdstip op terug te komen (kondig vooral ook aan dat je erop terug zal komen). Of stuur eens in de zoveel tijd een mailtje om te vragen of ze per mail feedback willen geven.

3. Kies het juiste moment

Niet ieder moment is geschikt om feedback te geven. Als je een conflict hebt met je team, is het slim om even te wachten tot de gemoederen wat zijn bedaard. Je kunt daarna natuurlijk wel vragen hoe je teamleden op je handelen hebben teruggekeken. Ook vlak voor een beoordelingsgesprek is het misschien niet zo handig om te vragen om feedback, omdat de medewerker bang kan zijn dat het invloed heeft op zijn beoordeling.

4. Laat merken dat je feedback waardeert

Positieve feedback is leuk, negatieve feedback is vaak wat minder. Toch is het belangrijk dat je bij ieder feedbackmoment aan je team laat weten dat je blij bent dat je feedback krijgt. Zelfs al ben je het er niet mee eens, het is alsnog prettig dat je team zich veilig genoeg voelt om het met je te delen.

5. Ga ermee aan de slag

Neem vervolgens de tijd om bij jezelf na te gaan in hoeverre je het eens bent met de feedback. Herken je wat er is gezegd? Vraag zo nodig om opheldering en voorbeelden als je niet begrijpt waar iets vandaan komt. Ben je het eens met de feedback, dan kun je je dagelijkse gedrag erop aanpassen. Ben je het niet eens met de feedback en is deze negatief, dan kun je het eventueel bespreken met anderen: hoe ervaren zij het? Houd hierbij rekening dat je je ook niet té kwetsbaar hoeft op te stellen. Uiteindelijk ben jij de manager.

Hoe ben jij als manager?

Als manager moet je een goede leider zijn. Daarom bestaan er ook zoveel opleidingen en trainingen managementvaardigheden en leiddinggeven. Hiermee komen jouw interpersoonlijke vaardigheden nóg beter tot hun recht. Vooral geïnteresseerd in feedback? Dan is de training Feedback Geven en Ontvangen nuttig voor je.

Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder