Achmea Academy mag zich met recht toonaangevend noemen op het gebied van leren en ontwikkelen binnen grote organisaties. In 2019 won deze corporate academy de prestigieuze Academy Award, in 2018 belandde zij in de top drie van de beste bedrijfsacademies van Nederland. Hoe krijgt deze academy dat voor elkaar? Manager Roger Schoone vertelt erover in deze People Power-podcast. Host Glenn van der Burg praat verder ook met Joseph Kessels, onderwijskundige en emeritus hoogleraar Human Resource Development en onze eigen Online Academy-directeur Tom Bos. Lees een samenvatting van het gesprek of beluister de volledige podcast.
Een bedrijfsacademie of corporate academy, wat is dat eigenlijk? Roger legt uit dat het in principe een gewoon leer- en ontwikkelinstituut is, maar dan wel een binnen het bedrijf, waarmee leren en ontwikkelen dus in dienst staat van het bereiken van de bedrijfsdoelstellingen. In feite verschilt een corporate academy niet heel veel van bijvoorbeeld een Learning & Development-afdeling binnen een bedrijf. Sterker nog, als het binnen Achmea zelf gaat over Learning & Development, kijken collega’s heel vaak naar hoe de Academy zaken aanpakt, vertelt Roger. Die collega’s krijgen dan ook advies. Vaak over de vraag of en zo ja, hoe een investering in leren en ontwikkelen in alignment kan worden gebracht met de doelstellingen die Achmea nastreeft.
Tot 2010 bestond Achmea Academy uit zo’n 150 eigen opleiders en projectleiders, maar intussen werken hier nog maar 15 onderwijskundig professionals. De Academy functioneert nu als onderdeel van een klein expertiseteam binnen HR. Die 15 mensen bedienen met elkaar zo’n 15.000 Achmea-medewerkers in heel Nederland. Dat klinkt als veel werk voor weinig mensen, maar in de praktijk is het te doen, haast Roger zich te benadrukken.
Hij en zijn team staan bijvoorbeeld niet meer zelf voor de klas en ze ontwikkelen ook geen inhoudelijke leertrajecten. Wat ze wel doen: strategische oplossingen bieden voor allerlei generieke opleidingsvraagstukken, vaak naar aanleiding van veranderingen die bedrijfsbreed moeten worden doorgevoerd. Denk dan aan het opzetten van grote trajecten op het gebied van onder andere de digitalisering en robotisering, nieuw leiderschap of het omzetten van het IT-platform naar meer cloud-based. Voor de specifieke opleidingsvragen van de verschillende bedrijfsonderdelen, zoals Zilveren Kruis, Interpolis of Centraal Beheer, werkt Achmea met specifieke opleidingsclubs. Het gaat dan bijvoorbeeld om het binnenhalen en opleiden van nieuwe mensen voor het eindejaarswerk.
Alles goed en wel, maar wat is nu het geheim van Roger en zijn collega’s? Ofwel, waarom mag Achmea Academy zich met recht ’s lands beste bedrijfsacademie noemen? Dat zit hem in een combinatie van factoren, lacht Roger bescheiden. Heel belangrijk is die goede alignment tussen de bedrijfsdoelstellingen en de investering in wat er geleerd wordt, maar ook het moderne platform op het Achmea-intranet en de brede visie op leren en ontwikkelen tellen mee. Natuurlijk zijn er meer academies die zo denken, maar wat de vakjury van de Academy Award doorslaggevend vond, is dat Achmea Academy overtuigende cases kon laten zien.
Als voorbeeld haalt Roger de case aan van de grote callcenters, die steeds meer te maken krijgen met artificial intelligence en machine-learning. Een belangrijke opleidingsvraag is dan: hoe zorg je ervoor dat mensen niet meer denken en handelen vanuit de angst dat robots hun werk gaan inpikken, maar dat ze juist in hun kracht komen te staan en die digitalisering omarmen. Wat wij dan bijvoorbeeld doen, vertelt Roger, is medewerkers laten zien wat hun toegevoegde waarde zal zijn. Daarbij nemen we ze ook echt mee in hoe de werkdag van morgen eruitziet. Verder krijgen de Achmea-collega’s ook handvatten aangereikt waarmee ze een machine meer kunnen leren. Dat is een belangrijk inzicht, waarmee je ook de menselijke meerwaarde benadrukt. Machine-learning ontstaat immers niet vanzelf, maar doordat wij die machine met elkaar slimmer maken.
Hoe gaan Roger en zijn team van onderwijskundigen te werk bij het ontwikkelen van een groot opleidingstraject, bijvoorbeeld bij zo’n digitaliseringsprogramma? Zij richten zich voornamelijk op het grotere ontwerp en op de flow, waar uiteindelijk honderden medewerkers doorheen moeten. Hamvraag daarbij is: welke onderwerpen en thema’s passen leertechnisch gezien het beste bij het digitaliseringsvraagstuk zoals Achmea dat wil aanpakken? Natuurlijk krijgt die vraag ook een passend inhoudelijk antwoord, waarvoor de Academy in de regel de samenwerking zoekt met trainers die over de relevante inhoudelijke expertise beschikken. In dit geval is dat Computrain, IT-opleider en onderdeel van NCOI Groep.
Behalve gestuurde kennisoverdracht, zoals die nagestreefd wordt met de opleidingstrajecten, stimuleert de Academy ook de overdracht van kennis die collega’s al in huis hebben. Voor de coronatijd is er al een kleine studioruimte ingericht, waar medewerkers korte kennisclips kunnen opnemen en die met elkaar kunnen delen. Dat bleek een schot in de roos, want de mensen die daar nu gebruik van maken zijn niet aan te slepen. Mooi om te zien, vindt Roger. Als je mensen faciliteert in hun behoefte om te leren en ontwikkelen, pakken ze die kans ook maar al te graag.
Toch hebben de meeste mensen ook genoeg negatieve leerervaringen. Of ze die nu hebben opgedaan tijdens de middelbare school, waar ze een vreselijke wiskundelerares hadden, of dat ze kort geleden een training volgden waar ze zich stierlijk hebben verveeld. Hoe gaat Achmea om met een leven lang leren? Juist in deze tijd van voortdurende verandering is dat motto binnen veel bedrijven een must geworden. Achmea Academy ziet dat in principe ook zo, maar tegelijkertijd is leren veel meer dan alleen een opleiding volgen. Leren is niet een hinderlijke onderbreking van het primaire werkproces, legt Roger uit, maar wordt er juist zo veel mogelijk in ingebed, zodat collega’s kunnen leren van en met elkaar. Die visie probeert de Academy ook digitaal te ondersteunen, waarvoor het zogenaamde Performance Support Systeem in het leven is geroepen – niet te verwarren met het Management Support Systeem, dat Achmea nu juist heeft vervangen door het systeem Talent, Ontwikkeling en Presteren (TOP).
Roger vindt het fantastisch dat Achmea op tal van manieren ook echt investeert in de duurzame ontwikkeling van haar medewerkers. Met ingang van dit jaar gaat het bedrijf bijvoorbeeld van een 36- naar een 34-urige werkweek, met behoud van hetzelfde salaris. Die twee uur per week kunnen mensen dan gebruiken voor leren en ontwikkelen, maar ook om een betere balans te bereiken tussen werk en privé, wat de ontwikkeling alleen maar ten goede komt. De randvoorwaarden voor een leven lang leren worden op deze manier ook echt gecreëerd. Uiteraard profiteert Achmea Academy op dat punt van haar verwevenheid binnen een grote organisatie.
Waar het ontwikkelen van eigenaarschap een speerpunt is bij medewerkers, zet de Academy in op leiders als teamcoach of individuele coach. Leiders dus, die de ontwikkeling van hun medewerkers stimuleren en faciliteren. Daar is een apart programma voor opgezet waar in totaal zo’n 1000 leidinggevenden doorheen zijn gegaan. Behalve voor medewerkers en managers, is een leven lang leren ook van toepassing op de Academy zelf. Binnen de coronapandemie hebben Roger en zijn team zichzelf opnieuw moeten uitvinden. Neem dat leiderschapsprogramma, waar veel softskill-achtige elementen in zaten. Daarvan zeiden een hoop mensen: ho-ho, dat kan nu even niet. Roger vertelt dat ze daarop zijn gaan kijken naar de essentie van het klassikale programma. Vervolgens hebben ze keihard gewerkt aan een digitale re-design. En wat blijkt? Het kan, het is gewoon gelukt. Sterker nog, het programma krijgt prachtige evaluaties.
Benieuwd naar het volledige gesprek, waarin ook emeritus hoogleraar Joseph Kessels en Online Academy-directeur Tom Bos aan het woord zijn? Luister hier de podcast terug, of beluister een van onze andere podcasts die we samen met People Power Radio maakten.
Wil je weten hoe Online Academy jouw organisatie kan helpen om je medewerkers te laten leren vanuit huis? Stuur ons een e-mail via info@onlineacademy.nl of bel ons op 035 – 7 506 178. Of plan meteen een (online) afspraak met ons in. Wij vertellen je graag meer.