Susanne Baas is accountmanager bij Het Loopbaaninstituut. Ze vertelt hoe ze klanten verder helpt en waarom het voor werkgevers zo belangrijk is om aandacht te besteden aan het werkgeluk van hun medewerkers.
Susanne is bij Het Loopbaaninstituut verantwoordelijk voor vragen vanuit werkgevers. “Ik ga bij organisaties langs om uit te leggen wat we voor hen kunnen betekenen.” Ze is de uitgelezen persoon om hierover te vertellen, omdat ze zelf ook de assessments heeft doorlopen en daar al jaren mee werkt. “Mijn doel is om werkgevers te laten inzien in hoe belangrijk het is om inzicht te krijgen in de talenten van je medewerkers.”
Susanne werkt inmiddels al enige tijd in deze branche. “Ik heb de afgelopen jaren zoveel mensen gesproken die na hun opleiding een baan zijn ingerold, maar niet weten of het hen echt gelukkig maakt. Dat mensen iets kúnnen, betekent niet dat het ook bij ze past. Dat zie je ook aan hoeveel burn-outs er tegenwoordig zijn. Dat heeft niet alleen te maken met werkstress, maar ook met het ontbreken van werkgeluk.”
Ze voegt toe: “In de eerste lockdown moesten we ineens zo anders werken, dat ik toen wel een tijdje minder energie uit mijn werk heb kunnen halen. Juist hierdoor heb ik weer gemerkt hoe belangrijk het is om plezier te hebben in je werk. Dat gun ik iedereen.” Maar wat nou als je niet weet wat voor baan dat is? “Met een assessment kun je erachter komen waar je energie uit haalt. Iedereen zegt dat je van je hobby je werk moet maken, maar dan moet je wel weten wat je hobby is.”
“Bij sommige bedrijven waar ik langskom, is veel verzuim: vaak in organisaties waarbij dit soort gesprekken over werkgeluk niet hoog op de agenda staan.” Ze merkt dat dit onderwerp best wel een taboe is binnen een team. “Terwijl het juist zo belangrijk is om over te praten. Daarom zou ik werkgevers adviseren: durf gesprekken aan te gaan, toon interesse. Wees niet bang om je medewerker te leren kennen. Mensen willen gehoord en gezien worden. Juist in het kader van goed werkgeverschap zou elke organisatie hier iets mee moeten doen.”
Met assessments en loopbaantrajecten help je je medewerkers verder, legt ze uit. “En de inzichten kun je ook goed gebruiken in jouw HR-cyclus, bijvoorbeeld in het doelstellingengesprek of in het ontwikkelgesprek. Het is fijn dat het inzicht van een onafhankelijke partij wordt gegeven. Je hebt weer input voor gespreksstof.”
Bovendien is aandacht voor je loopbaanontwikkeling een belangrijke secundaire voorwaarde: “Medewerkers zijn er altijd blij mee. Het is fijn dat je bevestiging krijgt van wat je kan, het is een boost voor je zelfvertrouwen.”
Maar hoe werkt een assessment eigenlijk voor diegene die hem maakt? “Jij meldt je bij ons aan, of je werkgever meldt je aan. Dan plannen we met jou een intake in – op dit moment is dat dan telefonisch of via Microsoft Teams. Hierin bespreken we wat je vragen zijn en wat je in het assessment wilt achterhalen. Wij kijken dan met jou waar je behoefte aan hebt: is een assessment met eindgesprek voldoende, of wil je bijvoorbeeld ook nog coaching?”
Van tevoren ontvang je tips om het assessment zo goed mogelijk in te vullen. “We raden bijvoorbeeld aan om echt de tijd te nemen. Vervolgens zetten wij het assessment voor je klaar. Die maak je thuis of op kantoor. In de online omgeving ga je stap voor stap door de vragen heen. Uiteindelijk wordt er één verzamelrapportage gemaakt. Dit rapport kan soms wat vragen oproepen. Daarom heb je binnen enkele werkdagen altijd nog een eindgesprek om het rapport te bespreken.”
Als je werknemer bent, kun je assessments en loopbaantrajecten volgen via je werkgever, maar je kunt ook zelf besluiten om het te doen. “Ik zou ervoor willen pleiten dat iedereen in zijn of haar loopbaan tenminste twee keer op onderzoek uitgaat. Hoe fijn is het om uitgebreid na te denken over jezelf, samen met iemand die alle aandacht voor je heeft, maar niet, zoals een familielid of werkgever, bij de uitkomst betrokken is?”
Ze raadt aan: “Doe het niet pas als het te laat is en je al in een burn-out zit, maar ga eerder op onderzoek uit. Ik had gisteren een gesprek met iemand die net haar Master had gehaald. Maar ze had toch andere verwachtingen van het beroepenveld en wist niet of dit wel bij haar paste. Zij trok nu alvast aan de bel omdat ze haar loopbaan goed wilde starten. Ze had behoefte aan een traject met een coach die weet wat er speelt.”
Maar ook later in je loopbaan kan een coach je echt verder helpen. “Stel nou dan je al 20 jaar bij de gemeente werkt als managementassistent, maar je wilt nu iets anders doen. Hoe weet je dan welke beroepen er nog meer zijn, en of je daarvoor geschikt bent? Je ziet vacatures waarin wordt gevraagd om MBO 3-niveau, maar je hebt lts gedaan, dus hoe weet je of je kunt solliciteren? Ik zie heel veel mensen die in staat zijn om te veranderen en te bewegen, maar niet weten waar ze moeten beginnen. Wij kunnen daarbij helpen.”
Ze voegt toe: “Onze gecertificeerde loopbaancoaches kunnen je ook tips geven en wellicht zelfs met iemand in contact brengen. Zij kennen de arbeidsmarkt, kunnen zeggen: kijk hier eens, of heb je hier al aan gedacht? We kunnen deze mensen echt met kennis helpen en in beweging krijgen. Na een traject krijgen we altijd positieve reacties. Mensen hebben er echt iets aan.”