We leven, leren en werken steeds meer in een digitale wereld. Wil je als coach cliënten blijven bereiken, dan moet je meegaan in die verschuiving naar online.
Nu gebeurt coaching vooral met een of meerdere face-to-face-gesprekken met een coach. Via reflectie, oefeningen en advies werk je samen toe naar de gewenste gedragsverandering. Maar door de digitalisering veranderen ook de manieren van coaching. Allerlei gadgets en slimme omgevingen ondersteunen gebruikers in hun dagelijks leven. Webinars, e-books, e-learning, videogesprekken en andere vormen van leren op afstand worden steeds beter en populairder. Persoonlijke face-to-face-coaching zien we steeds minder.
Cliënten willen altijd en overal toegang hebben tot coaching. Het moet in hun schema passen. Ze hebben op de gekste momenten en locaties tips en motivatie nodig. Allerlei online tools en meet- en verbeterapps maken dit mogelijk. Denk aan smartwatches en smartphones die iemands stressactiviteit meten, tips geven om af te vallen of iemand helpen budgetteren. Op deze manier is het mogelijk om ook te monitoren wat iemand buiten de persoonlijke coachingsessies uitvoert.
In plaats van een inventarisatie tijdens een consult, ligt de verantwoordelijkheid voor de real time dataverzameling helemaal bij de technologie. Slimme software kan deze gegevens analyseren en er patronen in ontdekken (machine learning). Een app kan iemand daardoor tips en motivatie geven op de momenten dat het nodig is. Bijvoorbeeld als een cliënt in een zwak moment bij McDonald’s staat, terwijl hij eigenlijk zijn dieet wil volgen.
Om van toegevoegde waarde te blijven als coach moet je je aanpassen aan de wensen van de cliënt. Jezelf onderscheiden door aanwezig te zijn op digitale platformen. Je moet bijna altijd en overal bereikbaar zijn voor een coachingsessie, waar je ook bent. Verbind je bijvoorbeeld met cliënten via e-mail, WhatsApp en Skype. Zo kun je efficiënt en op afstand coachen, begeleiden en gesprekken voeren.
Wil je al een stapje verder met technologie, overweeg dan te gaan werken met onder meer gamification. Spelelementen, punten verdienen of een level hoger komen, geven mensen meer motivatie en inspiratie om iets nieuws te leren. Ook virtual reality en augmented reality kunnen ondersteunend werken. Via smart glasses, een app of vr-bril begeeft iemand zich in een andere wereld of ziet digitale gegevens die de echte wereld overlappen. Zo kunnen cliënten real time advies en visuele informatie krijgen van hun coach.
Maak je geen zorgen, de digitalisering is geen bedreiging van je vak als coach. Zie de nieuwe technologieën als aanvulling op een bestaand coachingstraject. Coachingapps op een smartphone zijn bijvoorbeeld een ondersteuning van alledaags gedrag, nog voordat een menselijke coach nodig is voor probleemgedrag. Bovendien vergt het discipline. Het is als gebruiker makkelijk om af te haken en de tips links te laten liggen. Cliënten die vooruit willen, zullen dus echt bij jou blijven aankloppen voor face-to-face interactie en motivatie. Die afspraak plannen ze natuurlijk wel het liefst in via een app of website…
Klaar voor de toekomst? Beweeg mee met de wensen van je cliënt en word nog beter in je vak. Laat je inspireren door de verschillende trainingen en opleidingen op het gebied van coaching.