Een manager anno nu moet beschikken over veel vaardigheden; mensen aansturen en begeleiden, de kwaliteit...
Een manager anno nu moet beschikken over veel vaardigheden; mensen aansturen en begeleiden, de kwaliteit van processen in de gaten houden en gemeenschappelijke...
Een manager anno nu moet beschikken over veel vaardigheden; mensen aansturen en begeleiden, de kwaliteit van processen in de gaten houden en gemeenschappelijke waardes vinden in een team dat steeds heterogener...
Een manager anno nu moet beschikken over veel vaardigheden; mensen aansturen en begeleiden, de kwaliteit van processen in de gaten houden en gemeenschappelijke waardes vinden in een team dat steeds heterogener wordt. Wil jij je ook ontwikkelen over de gehele breedte van management?
Onze omgeving verandert continu. Je krijgt nauwelijks de tijd om aan iets te wennen, of er staan alweer nieuwe ontwikkelingen voor de deur. Dit betekent ook dat er binnen een organisatie nog nauwelijks sprake is van constanten: samen met de omgeving veranderen ook de behoeftes, en daarmee de invulling van een team. De teamleden moeten hiermee leren omgaan, waardoor de rol van de manager steeds meer verschuift van leider naar begeleider.
Om de teamleden te kunnen aansturen, moet je als manager weten wat er in hen omgaat, hen begrijpen, hun waarde inzien. Teams worden tegenwoordig gevormd door zeer heterogene groepen en het is aan het managementteam te ontdekken wat de gemeenschappelijke waardes zijn om zo een hechtere band te scheppen. Daar bovenop komt de ontwikkeling van de technologie: fysiek aansturen zal in toenemende mate afnemen, om plaats te maken voor de nieuwste technologische communicatiemogelijkheden.
Als manager moet je dus beschikken over vele vaardigheden, zowel op het gebied van het aansturen van mensen, als van de technische ontwikkelingen. Traditioneel leiderschap - de autoritaire leider - wordt niet meer geaccepteerd door de werknemer. Als manager moet je je nut bewijzen - wat voeg je toe aan de organisatie? Je moet jezelf op de achtergrond durven schuiven en het doel van de organisatie dienen, het team meer autonomie durven geven. Ben jij de nieuwe manager van de toekomst?