Introductie
Ben je (aankomend) ondernemer, bedrijfsleider of filiaalmanager? En wil je je kennis en vaardigheden binnen het vakgebied van small business op HBO-niveau sterk ontwikkelen? Dan kun je dit op praktische wijze doen met dit programma van NCOI.
Omschrijving
In de Virtual Classroom wordt de klasruimte digitaal nagebootst en volg je live les via de computer. De lessen zijn klassikaal en interactief, waardoor de les niet heel anders is dan normaal. Je kunt tijdens de les direct vragen stellen aan de docent, werken aan opdrachten en discussiëren met medestudenten. Op deze manier kun je veilig vanuit huis studeren. Het enige dat je nodig hebt is een werkende internetverbinding. Je ontvangt duidelijke instructies over het inloggen en het gebruik en er is technische ondersteuning mochten er problemen zijn.
Een eigen bedrijf beginnen met een ijzersterke basis? Of neem je op termijn de zaak van een ander over? Het HBO Programma Small Business en Ondernemerschap van NCOI bereidt je voor op deze grote stap. Als ondernemer is het belangrijk dat je de ontwikkelingen in de markt signaleert, zodat je hierop kunt inspelen en je concurrentie voorblijft. In dit programma ontdek je dan ook het belang van werken vanuit het klantperspectief. Je gaat uitgebreid aan de slag met het analyseren van de markt om behoeften en wensen van klanten te achterhalen en verdiept je in de wijze waarop je hier met je onderneming op kunt inspelen.
Opleidingskenmerk(en)
HBO-deelprogramma
Leerplan
De volgende modules en onderwerpen komen aan bod:
Ondernemen en ondernemerschap
(4 bijeenkomsten)
- Ideeën genereren
- Ideeën toetsen
- Benodigde middelen inventariseren
- Ondernemingsplan schrijven
- Middelen verwerven en financiering krijgen
- Onderneming opstarten
- Tegenslagen verwerken
- Professionaliseren van het bedrijf
- Opvolging regelen
- Oogsten
Management en organisatie
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in de werking van organisaties
- Organisatiestructuur en -processen
- Managementtaken en leiderschapsstijlen
- Leidinggeven en motiveren
- Plannen, aansturen en bewaken
- Werkverdeling en samenwerking
- Bevoegdheden en besluitvorming
- Effectieve werkorganisatie
Bedrijfseconomische aspecten
(6 bijeenkomsten)
- Lezen en begrijpen van financiële overzichten
- Werken met financiële kengetallen
- Indeling van kosten en break-even analyse
- Beoordelen van de financiële gezondheid van een organisatie
- Beoordelen van een investeringsvoorstel
- Werken met een planning-en-controlcyclus
- Financiële gegevens bij besluitvorming
Marketingmanagement
(6 bijeenkomsten)
- Marketingessentials
- Branding en positionering
- Marktsegmentatie en doelgroepen
- Vertalen van doelstellingen naar marketinginstrumenten
- Waardecreatie
- Distributiebeleid
- Online- en offline communicatie
- (Inter)nationale marketing
Sales- en accountmanagement
(6 bijeenkomsten)
- Accountmanagement
- Accountdoelstellingen
- Relatiemanagement
- Werken aan klanttevredenheid
- Missie, strategie en salesdoelstellingen
- De binnendienst
- Verkoop- en gesprekstechnieken
- Effectief onderhandelen
HR-management
(6 bijeenkomsten)
- Introductie organisatie- en personeelsmanagement
- Strategische personeelsplanning en recruitment
- Ontwikkeling, doorstroom en uitstroom van personeel
- Performancemanagement
- Duurzame inzetbaarheid en talentontwikkeling
Toelating
Dit programma wordt op HBO-niveau verzorgd. Voor dit programma gelden geen specifieke vooropleidingseisen.