Introductie
Je wilt je ontwikkelen op het gebied van voedingsleer, dieetleer en het begeleiden van mensen bij voedingsgerelateerde gezondheidsproblemen.
Omschrijving
Wat is gezonde voeding? Wat maakt dat de ene cliënt gezond gedrag vertoont en de ander ongezond gedrag? En hoe kun je een gezond eetpatroon bevorderen? Deze en soortgelijke vragen komen in dit korte HBO-programma Voeding en Diëtetiek uitgebreid aan bod. Onder begeleiding van ervaren docenten ga je praktijkgericht aan de slag met onderwerpen als voedingsleer, diëtistische zorg en voedingspatronen. Na dit programma beschik je over kennis van het menselijk lichaam, heb je zicht op kwaliteit van voeding en voedselveiligheid en geef je onderbouwde adviezen over het voedingsgedrag van cliënten.
Opleidingskenmerk(en)
HBO-deelprogramma
Leerplan
De volgende onderwerpen komen aan bod:
Voedingsleer
(8 bijeenkomsten)
- Vitamines en mineralen
- Koolhydraten, vetten en eiwitten
- Energiebalans
- Vocht en alcohol
- Voeding en vertering
- Voedingspatronen
- Dagelijkse behoeften en risico’s
Anatomie en Fysiologie
(8 bijeenkomsten)
- Spijsverteringsstelsel, lymfestelsel en urinewegstelsel
- Stofwisseling
- Moleculen, cellen en hun functies
- Weefseltypen, de huid en het beenderstelsel
- Spierstelsel en zenuwstelsel
- Zintuigen, hormonen en het bloed
- Cardiovasculair stelsel en ademhalingsstelsel
Productkennis en voedselveiligheid
(8 bijeenkomsten)
- Levensmiddelenleer
- Voedselveiligheid
- Sensoriek
- Voedselbereiding
- Receptenleer
- Productetiketten en Warenwet
- Marketing
Diëtistisch consult
(8 bijeenkomsten)
- Basis van een diëtistisch consult
- Dietistische en voedingsanamnese
- Coaching
- Gesprekstechnieken
- Ontwikkelingspsychologie
- Gedragsverandering
- E-health
- International Classification of Functioning
Gezondheidsbevordering en preventie
(4 bijeenkomsten)
- Gezondheid en gedrag
- Lage gezondheidsvaardigheden
- Therapietrouw (compliance)
- Interventieontwikkeling en voorlichting
- Theorieën en methodieken van gedragsverandering
- Gesprekstechnieken
- Evidence-based practice
Reflectieve professional
(2 bijeenkomsten)
- Transformatie van de zorg
- Kansen en bedreigingen voor zorgorganisaties
- Het concept van stakeholders
Onderzoekend vermogen
(4 bijeenkomsten van 3 uur)
Je rondt het programma af met een integrale opdracht waarmee je je onderzoekend vermogen aantoont.
Leerdoel(en)
Dit praktijkgerichte programma is ontwikkeld voor volwassenen. Het programma bestaat uit 6 modules en een eindopdracht. De modulaire opzet maakt het mogelijk om flexibel te studeren.
In de modules werk je aan een stevige basis op het gebied van logopedie. In 3 vaardigheidsgerichte modules over spraak, stem en taalontwikkeling werk je gericht aan de ontwikkeling van je beroepsvaardigheden op het gebied van logopedie in de praktijk. De bijeenkomsten staan in het teken van oefenen met technieken en instrumenten, zodat je vaardigheden ontwikkelt om veelvoorkomende en eenvoudige begeleidingsvragen te herkennen en behandelen. Je wordt hierbij uiteraard uitstekend begeleid. Daarom zijn er in dit programma 8 praktijkavonden gepland, waarin de praktische beroepsvaardigheden voor de logopedist centraal staan.
Voor het bestuderen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten kun je rekening houden met een studiebelasting van ongeveer 5-7 uur per bijeenkomst.