De verzekeringsmarkt transformeert. Door technologische ontwikkelingen, nieuw consumentengedrag, en...
De verzekeringsmarkt transformeert. Door technologische ontwikkelingen, nieuw consumentengedrag, en wijzigingen in wet- en regelgeving is het belangrijk...
De verzekeringsmarkt transformeert. Door technologische ontwikkelingen, nieuw consumentengedrag, en wijzigingen in wet- en regelgeving is het belangrijk om als professional in de verzekeringssector je...
De verzekeringsmarkt transformeert. Door technologische ontwikkelingen, nieuw consumentengedrag, en wijzigingen in wet- en regelgeving is het belangrijk om als professional in de verzekeringssector je kennis en vaardigheden up-to-date te houden. Of je nu schades afhandelt, polissen opmaakt, of als adviseur vragen van klanten beantwoordt.
De verzekeringssector laat diverse trends zien, waarbij digitale transformatie helemaal booming is. Dit is ook nodig voor operational excellence en kostenbesparing. De investeringen in technologie door verzekeraars nemen nog verder toe, evenals de groei van en het aantal insurtechs dat inspeelt op die behoefte.
Voorbeeld: de OutShared CynoClaim-oplossing kan zo’n 60 procent van alle claims automatisch afhandelen. Resultaat? Lagere kosten en een hogere klanttevredenheid. Logisch dat veel verzekeraars hiervoor kiezen. Verzekeringsmedewerkers moeten dus hun horizon verbreden en op zoek gaan naar taken waar ze als mens wel nodig zijn, zoals in de adviserende of analyserende rol.
Steeds meer verzekeraars realiseren zich dat ‘engagement innovatie’ de volgende fase is van digitale transformatie. Zowel de klantbeleving als customer-centric producten zijn hierbij belangrijk. Insurtechs die verzekeraars helpen innoveren in customer engagement, hebben de toekomst.
Amodo verzamelt bijvoorbeeld de data van smartphones en verschillende andere apparaten om een holistisch klantprofiel op te bouwen. Door dit te analyseren, krijgen verzekeraars een beter inzicht in het risico en de productbehoefte van klanten, waar vervolgens slim op ingespeeld kan worden.
Als verzekeringsprofessional is het dus van belang dat jij deze systemen goed kunt analyseren, dat je hiermee kunt werken en dat je op de hoogte bent van welke technologische oplossingen er verder zijn. Hierdoor kun jij het bedrijf waar je werkzaam bent, maar ook de klant, optimaal adviseren.
Maak jezelf bekend met de belangrijkste aspecten van verzekeringen en alle bijbehorende producten. Dat is dé manier om aan de slag te gaan als in- of externe accountant, MKB-accountant of als medewerker assurantie. Boeiende banen met goede mogelijkheden, maar daarvoor moet je wel ingeschreven staan in het register van het Nederlands Instituut Van Register Experts. Jouw docenten uit praktijk van het verzekeringsbedrijf kunnen je er alles over vertellen.
Als aankomend schadebehandelaar of acceptant van motorrijtuigverzekeringen moet je alle aspecten rond de behandeling van schades toe kunnen passen. Tijdens deze opleiding wordt je perfect voorbereid op je functie en leer je zowel de theorie als vele cases uit de praktijk goed te benutten. De nodige kennis op het gebied van financiële dienstverlening, zoals bijvoorbeeld aangeboden in Wft-modules, is hierbij wel belangrijk.
Als gevolmachtigd agent weet jij alles over de wet- en regelgeving. Je bent op de hoogte van het verschil in bevoegdheid tussen verzekeraars en gevolmachtigd agenten en je beschikt over alle vaardigheden om als gevolmachtigd agent op te treden namens een verzekeraar. De opleiding is praktijkgericht en biedt je alle handvatten op het gebied van bedrijfsvoering, interne controle en administratieve organisatie.