Vakantiegangers besteden heel veel tijd en aandacht aan de perfecte reisfoto’s, om die vervolgens te delen op social media. Reisbureaus zien een kans: er bestaan nu zelfs Instagram-rondreizen voor particulieren. Slaan we door in onze destination marketing?
Laten zien hoe mooi een dorp, stad, regio of land is, doen we in ons vakgebied al jaren via destination marketing. We promoten een reisbestemming om het aantal bezoekers te verhogen. Geregeld gaan reisjournalisten, bloggers en vloggers op een volledig verzorgde persreis om prachtige reiscontent te maken en delen. En social media zijn daar ideaal voor. Maar dit concept wordt nu ook populairder onder particuliere vakantiegangers.
Toeristen en reizigers willen tegenwoordig de mooiste reisfoto’s maken en er op social media heel veel likes mee verzamelen. En voor die mooie foto’s hoef je geen professionele fotograaf te zijn. Met allerlei fotobewerkingsapps en filters verovert een simpel landschap al snel een plaats op de bucketlist. Zolang je maar weet op welke locatie je die foto kunt maken. Allerlei accounts op Instagram en Facebook tonen de beste plekken.
Reisbureaus springen in op de ontstane beeldcultuur en bieden tegenwoordig ook Instagram-rondreizen aan. Vakantiegangers bezoeken de fotogenieke highlights van een bestemming, om daar zoveel mogelijk social media-waardige foto’s te schieten. Er wordt zelfs gezorgd voor wifi in de bus, om de beelden en hashtags direct te kunnen delen.
Het is weer een nieuwe vorm van destination marketing, maar gaat dit te ver? De fototrend kan voor misleiding van toekomstige toeristen zorgen. Vakantiegangers maken soms tientallen foto’s op dezelfde plek, om daarna de beste en meest flatterende te bewerken en online te plaatsen. Toeristen die daarna dat bijzondere plekje opzoeken komen vaak bedrogen uit. Zonder filter is die jungle toch minder groen. Of ligt dat ene verlaten strandje juist helemaal vol met toeristen.
Er ontstaat onderhand massatoerisme op populaire fotolocaties. Dat kan schade opleveren voor het betreffende landschap. Soms moeten vakantiegangers zelfs in de rij staan voor die ene foto. Na al die dezelfde kiekjes wordt een locatie toch minder speciaal. En door de fotostress vergeten velen te genieten van waar ze zijn. Zonde!
Ervoor zorgen dat anderen het in hun vrije tijd naar hun zin hebben? Bekijk dan eens de trainingen en opleidingen in het vakgebied leisure.