Zo ga je aan de slag met co-creatie
Op Donderdag, 7 November, 2019, 15:02
Wil jij aan de slag met co-creatie? Zorg dan dat je mét de mensen praat en niet tegen ze. Houd er rekening mee dat jouw klanten zelfbewust en assertief zijn. Ze willen empowered zijn en gelijkwaardig worden behandeld. Betrek ze bij je plannen!
Waar je die consumenten vindt? Eigenlijk overal. Kijk om je heen. Zowel online als offline zijn communities die goed bij jouw product of dienst aansluiten, daar vind je al heel veel consumenten voor co-creatie. Je kunt ook altijd even met je collega’s sparren. Wie weet wat voor mooie ideeën voor een co-creatie daaruit ontstaan! Of lanceer een ideeënwedstrijd via Facebook, waarbij consumenten hun ideeën insturen en de producent of de consumenten zelf een winnaar kiezen. Neem het winnende idee in productie en… je hebt al een co-creatie!
Zorg voor een goede houding
Co-creatie is niet alleen een winnende business strategie, het is vooral de houding van jouw bedrijf of merk tegenover de klanten die voor meer omzet kan zorgen. Die houding houdt in: wij waarderen onze klanten, wij nemen onze klanten serieus, wij stellen hun bijdrage op prijs, wij betrekken ze bij onze plannen, wij stellen ons gelijkwaardig op, wij interacteren met onze klanten, wij willen onze en hun wensen gezamenlijk realiseren. Alleen op die manier kan een co-creatie ook daadwerkelijk iets opleveren.
Van eenrichtingsverkeer naar samenwerken
Co-creatie is het nieuwe paradigma in de marketing. Tot de Tweede Wereldoorlog bedacht je een product, vervolgens maakte je het zo goed en goedkoop mogelijk en probeerde je het te verkopen (transactiegericht). Na de Tweede Wereldoorlog was er al een verandering te zien. Nu vroeg je eerst wat de consument wilde en ging je dat vervolgens maken en verkopen (meer relatiegericht). Anno nu creëren producent en consument samen waarde. De consument draagt bij, participeert en creëert waarde voor hemzelf, voor anderen en voor de ondernemer. Er ontstaat synergie, value fusion. Het levert voor alle partijen iets op!
Wil jij co-creatie goed inzetten in jouw marketingplan of wil je meer weten over hoe jouw co-creatie-idee nog beter van de grond kan komen? Dan is een master in marketingmanagement iets voor jou!