Zo ga je aan de slag met co-creatie

Wil jij aan de slag met co-creatie? Zorg dan dat je mét de mensen praat en niet tegen ze. Houd er rekening mee dat jouw klanten zelfbewust en assertief zijn. Ze willen empowered zijn en gelijkwaardig worden behandeld. Betrek ze bij je plannen!

Waar je die consumenten vindt? Eigenlijk overal. Kijk om je heen. Zowel online als offline zijn communities die goed bij jouw product of dienst aansluiten, daar vind je al heel veel consumenten voor co-creatie. Je kunt ook altijd even met je collega’s sparren. Wie weet wat voor mooie ideeën voor een co-creatie daaruit ontstaan! Of lanceer een ideeënwedstrijd via Facebook, waarbij consumenten hun ideeën insturen en de producent of de consumenten zelf een winnaar kiezen. Neem het winnende idee in productie en… je hebt al een co-creatie!

Zorg voor een goede houding

Co-creatie is niet alleen een winnende business strategie, het is vooral de houding van jouw bedrijf of merk tegenover de klanten die voor meer omzet kan zorgen. Die houding houdt in: wij waarderen onze klanten, wij nemen onze klanten serieus, wij stellen hun bijdrage op prijs, wij betrekken ze bij onze plannen, wij stellen ons gelijkwaardig op, wij interacteren met onze klanten, wij willen onze en hun wensen gezamenlijk realiseren. Alleen op die manier kan een co-creatie ook daadwerkelijk iets opleveren.

Van eenrichtingsverkeer naar samenwerken

Co-creatie is het nieuwe paradigma in de marketing. Tot de Tweede Wereldoorlog bedacht je een product, vervolgens maakte je het zo goed en goedkoop mogelijk en probeerde je het te verkopen (transactiegericht). Na de Tweede Wereldoorlog was er al een verandering te zien. Nu vroeg je eerst wat de consument wilde en ging je dat vervolgens maken en verkopen (meer relatiegericht). Anno nu creëren producent en consument samen waarde. De consument draagt bij, participeert en creëert waarde voor hemzelf, voor anderen en voor de ondernemer. Er ontstaat synergie, value fusion. Het levert voor alle partijen iets op!

Wil jij co-creatie goed inzetten in jouw marketingplan of wil je meer weten over hoe jouw co-creatie-idee nog beter van de grond kan komen? Dan is een master in marketingmanagement iets voor jou!
Deel dit artikel
Heb je een vraag?

Onze opleidingsadviseurs beantwoorden graag al je vragen per mail. Je kunt ook het contactformulier invullen. Ook zijn wij op werkdagen tussen 09:00 en 17:30 bereikbaar via onze social media kanalen FacebookTwitter en LinkedIn.
 

info@opleiding.nl



KVK-nummer: 17113834

Interessante artikelen

Management en bedrijfskunde
Zo creëer je een lerende organisatie
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Je hoort het waarschijnlijk vaak: “Je moet met de tijd meegaan”. Dat geldt helemaal voor bedrijven,...
Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Waarom omscholen naar de zorg?

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder

Is het helpen van anderen jou op het lijf geschreven en werk je graag met mensen? Grote kans dat er...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Onmisbare kennis en vaardigheden voor iedere zorgmanager

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder

Als er één sector is die de afgelopen tijd in de spotlights stond, dan is het de zorg wel. Tijdens het...

Lees verder
Zorg, welzijn en hulpverlening
Het nieuwe werken: trends en ontwikkelingen binnen zorgmanagement

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. De coronapandemie was voor de meeste zorgmedewerkers...

Lees verder