Bij leren denkt men vaak aan leren op school. De trend is echter dat leren steeds vaker en meer plaatsvindt op de werkplek. Leren op de werkplek wordt beschouwd als een waardevolle manier van leren. Sterker nog, sollicitanten stellen steeds vaker de eis om te mogen en kunnen leren op hun toekomstige werkplek. Leren op de werkplek stimuleert niet alleen de kennis en vaardigheden van de leerling in kwestie, maar het helpt ook de organisatie verder. Hoe kun je als werknemer leren op de werkplek? En hoe kun je als werkgever leren op de werkplek een standaard onderdeel maken van de activiteiten van de organisatie?
Wat is leren op de werkplek eigenlijk? Grofweg zijn er twee manieren van leren: formeel en informeel. Formeel leren is de meest gestructureerde manier van leren, tijdens cursussen, trainingen en workshops. Informeel leren is de meer spontane manier van leren op de werkplek, door situaties die zich voordoen op de werkplek. Deze manier van leren is niet gestructureerd en de controle van het leerproces ligt in de handen van de persoon die leert.
Door de toenemende populariteit van leren op de werkplek, ontstaan er steeds meer varianten. Ontdek welke varianten er zijn. Bedenk als werknemer welke vorm het beste bij jouw persoonlijke situatie en werkplek past. En bedenk als werkgever welke leervorm het beste aansluit bij jouw organisatie. Of is er een mix van leervormen mogelijk?
1. Werkplekinstructie
Bij deze variant van leren op de werkplek leer je op je werkplek wat je nodig hebt voor het uitvoeren van je taken.
2. Werkplekontwikkeling
Bij deze variant geeft de werkgever de werknemer de ruimte om vanuit eigen ambitie te leren en te ontwikkelen in het werk.
3. Werkplekstudie
Deze leervorm richt zich op het oplossen van bepaalde vraagstukken op de werkplek.
Wil je als organisatie interessant blijven voor leergierige professionals? Wil je relevant blijven in een branche waar het verandertempo rap toeneemt? Integreer werken op de werkplek in de dagelijkse activiteiten van de organisatie. Maak een structureel plan om als organisatie te blijven ontwikkelen, door tijd en energie te steken in de ontwikkeling van werknemers.