Integraal werken wordt gezien als een deel van de oplossing voor de problematiek in het sociaal domein. Brede kennis is daarbij essentieel. Docente Mijntje verzorgde daarom een opleidingstraject voor gemeente Gouda, met escaperoom!
Door de veranderingen in het sociaal domein hebben er ook binnen de gemeente Gouda een heleboel verschuivingen plaatsgevonden, waardoor de gemeente veel meer medewerkers onder zich heeft. Medewerkers in de jeugdhulp, schuldhulpverleners, Wmo-consulenten, participatiemedewerkers, beleidsmakers: al deze mensen moeten integraal samenwerken om de problematiek in het sociaal domein deels op te lossen. Brede kennis van wetten en regels is daarbij essentieel, maar ook kennis van elkaar. Daar heeft Mijntje de gemeente Gouda bij geholpen.
“We zijn dit opleidingstraject ingegaan vanuit de gedachte dat iedereen voldoende basiskennis en -vaardigheden moet bezitten om integraal te kunnen werken. Dan gaat het met name om kennis van de wet- en regelgeving en de uitvoering ervan. Maar wat ook belangrijk is, is dat de medewerkers binnen het sociaal domein elkaar echt kennen en weten te vinden. In het hele sociale domein zie je de behoefte aan dat stukje kennis. Mensen willen weten wat andere collega’s precies doen, voordat ze een collega erbij betrekken of cliënten naar hen doorverwijzen”, vertelt Mijntje.
Het opleidingstraject dat Mijntje voor de gemeente Gouda ontwikkelde duurde ruim een jaar en startte met online lessen die de deelnemers via e-learning zelfstandig konden volgen. “Via e-learning deden de deelnemers theoretische kennis op over wet- en regelgeving, zoals de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. Daarmee ontstond er voor de deelnemers een stabiele fundering, waarop zij verder konden bouwen. Vervolgens gingen we in gezamenlijke workshops aan de slag met het toepassen van de wetten en regels in de praktijk. Wat kun je in de praktijk met bepaalde complexe hulpvragen? Dan kom je al snel in dat spanningsveld van regels en moraliteit terecht. Wat mag je wel doen en wat mag niet, ondanks dat je iemand zo graag wilt helpen? Daarbij hebben we ook gekeken naar de beleidsnota’s van de gemeente Gouda. Hoe wordt het daar nu aangepakt?”
Heel belangrijk voor Mijntje tijdens het ontwikkelen van dit traject was de hulp die ze van de gemeente Gouda kreeg: “Ik ben nog nooit in Gouda geweest, maar ik ken nu het hele sociale domein binnen de stad. Het is een hele leuke gemeente met een goed beleid en veel lokale kennis. Vanuit de gemeente heb ik veel ondersteuning gehad: ze dachten mee over de vormgeving van de workshops, ze lazen de online lessen na om daar de laatste foutjes uit te halen en ze hielpen me met het toesnijden van de inhoud op de Goudse situatie. Dat zijn de details die je nodig hebt om een goed traject te ontwikkelen!”
Het traject eindigde met een digitale escaperoom waarin de deelnemers als teams samenwerkten. Ze gingen spelenderwijs aan de slag met een complexe case, die gebaseerd was op de praktijk. “Zo’n case lijkt vaak op een grote knoop van wol. Als je aan het ene touwtje trekt, dan gaat de knoop los. Trek je aan het andere touwtje, dan gaat de knoop nog vaster zitten. In de escaperoom konden de deelnemers aan de verschillende touwtjes trekken om te kijken wat er gebeurde“, legt Mijntje beeldend uit.
“Het spel begon met een casebeschrijving. Deze was gericht op een gezin waarin behoefte was aan hulp vanuit de Wmo. Vervolgens doorliepen de deelnemers drie levels, vergelijkbaar met het hulpverleningsproces: informatie verzamelen, verdiepend onderzoek doen en conclusies trekken. Hiervoor waren verschillende documenten opgesteld, die in mappen in Google Drive stonden. Bijvoorbeeld een brief van een huisarts, brieven van school, gespreksverslagen en een dagboekfragment om bepaalde aspecten verder toe te lichten. Ergens in deze documenten stond een wachtwoord verstopt dat de deelnemers nodig hadden om toegang te krijgen tot meer documenten en zo door te kunnen naar het volgende level. Uiteindelijk moesten ze een oplossing voor de case en een bijbehorend plan invullen.
De gemeente heeft alle oplossingen ontvangen en het was heel leuk om te zien dat het iedereen is gelukt, ondanks de grote verschillen in dynamiek binnen de teams. Ik geloof ook heel erg in de kracht van groepen. Als je mensen bij elkaar zet, dan vinden ze vanzelf hun eigen vorm en dynamiek.”
“Het was een forse klus om de escaperoom op te zetten. Niet alleen omdat het maken van de documenten veel tijd kostte. Je wilt er ook voor zorgen dat de deelnemers daadwerkelijk in de case duiken en er iets van leren. En niet dat ze alleen het wachtwoord opzoeken, zodat ze snel verder kunnen. Ook zaten we met het digitale aspect. Hoe zorg je dat het technisch allemaal werkt? Hoe reik je bijvoorbeeld digitale enveloppen uit als mensen verder komen in het spel en hoe beveilig je dat?
Maar als je er net als ik lol in hebt om zoiets in elkaar te draaien en erover na te denken vanuit je professionele ervaring, dan raad ik de escaperoom echt iedereen aan. Ik heb gemerkt dat dit als leerconcept heel goed aanslaat. Als je maar goed nadenkt over wat erin moet zitten en wat eruit moet komen. Ik heb er fantastisch positieve reacties op gehad. Zo’n escaperoom is leuk om te doen en dat is een groot voordeel: je leert effectiever als je het leuk en interessant vindt. Een groot winstpunt voor de deelnemers van de gemeente Gouda was dat zij elkaar tijdens de escaperoom leerden kennen. Het bood hen de kans om eens te vragen wat collega’s op andere afdelingen precies doen en hoe zij zaken aanpakken. Hierdoor weten ze elkaar in het vervolg ook te vinden!”
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak. We bekijken graag met je wat we voor jou en je collega’s kunnen betekenen. We zijn te bereiken via 035 – 7 604 860 of incompany@bestuursacademie.nl.