Als zorgprofessional ben je betrokken bij de cliënten en zoek je oplossingen voor hun dagelijkse problemen. Dit op zowel praktisch gebied zoals basisbehoeften, als het begeleiden van mensen naar inkomen of werk.
Als professional in het sociaal domein moet je goed met mensen in verschillende situaties kunnen omgaan. Je moet zowel mondeling als schriftelijk kunnen onderbouwen waarom je bepaalde beslissingen hebt genomen. Je moet op verschillende niveaus kunnen communiceren. Niet alleen naar je cliënten en hun directe omgeving, maar ook naar organisaties of wettelijke en financiële vertegenwoordigers. Om dit te kunnen doen, moet je stevig in je schoenen staan. Goed evalueren, reflecteren en persoonlijk leiderschap zijn vaardigheden die je daarbij helpen.
De nieuwe wetgeving binnen het sociaal domein en de kanteling in de zorg betekenen meer verantwoordelijkheid voor de zorgprofessional. In plaats van leunen op protocollen en standaard handelingsplannen, moet je vanuit eigen professioneel inzicht en de unieke situatie van de cliënt handelen. De zorgmedewerker moet proactief zijn, vroeg en snel kunnen signaleren wat er nodig is. Er zijn geen standaarden meer. Zonder deze vaardigheden, kan een gevoel van onzekerheid ontstaan en voelt de professional zich vaak persoonlijk onder druk gezet. Je wordt aangesproken op wat je bereikt en hoe je dit bereikt, je kunt je niet meer verschuilen achter procedures en bureaucratie.
Een zorgmedewerker kan zijn maatschappelijke betrokkenheid uitbouwen naar iemand die het verschil maakt voor mensen die het alleen niet of moeilijk kunnen redden. Je moet openstaan voor diversiteit, je moet je eigen grenzen durven verleggen en je moet kunnen leren van je ervaringen. Dat vraagt lef, betrokkenheid en geen 9-tot-5 mentaliteit. Je gaat voor de kwaliteit van leven voor iedereen, hoe moeilijk dat soms ook kan zijn.
Naast goede professionele basiskennis, moet je ook de actuele ontwikkelingen binnen het sociaal domein volgen door het bijhouden van de media, deelname aan professionele netwerken en zorgen voor een stevig persoonlijk netwerk in de omgeving waar je werkt. Dit netwerk geeft je de mogelijkheid om te leren van andermans ervaringen, maar zorgt ook voor korte lijntjes. Daardoor kun je je cliënten snel en persoonlijk goede contacten geven die hen verder kunnen helpen.